2009. szeptember 2., szerda

Rongyos kreatív zöldségleves - "eddmegleves"

Ha valakit netán meghökkentett a cím, akkor most megmagyarázom. A kreatív zöldségleves neve a fiamtól származik, aki egy alkalommal valamelyik zöldséglevesemre rákérdezett: "ez milyen leves?" Mondtam: "zöldségleves". Erre ő visszakérdezett, hogy "igen, de a múltkor is azt mondtad egy levesre, hogy zöldségleves, de abban voltak másfajta zöldségek is." És valóban, az akkori zöldséglevesnek más összetevői voltak. Közben eszembe jutott, hogy jóanyám gyerekkoromban az ilyen vitát mindig azzal zárta le: "eddmegleves, sokat ne beszélj, mert megtelik a hasad levegővel". Bedobtam a cselt, de a fiam nem volt vevő rá, hanem tovább faggatott, hogyan, miként készül az én konyhámban a zöldségleves. Akkor döbbentem rá magam is, hogy a zöldségleveseimnek tulajdonképpen nincs is receptje, csak úgy érzésből összedobom éppen azokból a hozzávalókból, ami a kamarámban akad és amiről úgy vélem, hogy a leveses fazékban a helye. Amikor ez kiderült, a fiam nagyon lelkes lett, azt mondta, ilyet ő is tud főzni, sőt ennél jobbat is, mert ő még tenne bele egyebeket is. Mondtam: "hajrá!" Amikor rájött, milyen egyszerűen készíthető egy jó kis zöldségleves és nem is kell unciás mérlegen mérni a hozzávalókat, hanem a fantáziánk szerint készíthetjük, azt mondta: "nevezzük, kreatív zöldséglevesnek". No azóta, így nevezzük ezt a levest.
A munka menete roppant egyszerű: benézünk a kamarába és szemrevételezzük, milyen zöldségfélék vannak készleten, ezután eldöntjük, melyikek kerüljenek a fazékba, majd hozzálátunk a zöldségpucoláshoz. Nekem ezek a zöldségek voltak éppen akkor a kamarában, illetve voltak még mások is, de ezekről véltem éppen akkor úgy, hogy megértek arra, hogy a fazekamban landoljanak: sárgarépa, petrezselyem, karalábé, paprika, hagyma, karfiol és zöldborsó, ami a fagyasztóból került elő.


Amikor a zöldségeket megpucoltuk, egy kis olajat öntünk a fazék aljára és az apró kockára vágott hagymával indítva, majd szintén felkockázott paprikával folytatva, rendre a többi kedvünk szerinti formára aprított zöldséget is megdinszteljük.

Kivétel a karfiol és a mirelit zöldborsó, ami nem kell sokat főjön. Ha minden zöldség megdinsztelődött, megszórjuk késhegynyi pirospaprikával, feltöltjük vízzel, megsózzuk, és felforraljuk. Amikor már forr a leves, hozzáadjuk a karfiolt és a mirelit zöldborsót és addig főzzük, míg megpuhul a karfiol. Ekkor egy tojást kissé felverünk (nem habosra, csak annyira, hogy a sárgája keveredjen össze a fehérjével), és lassan csurgatva, közben folytonosan kevergetve a forró levesbe töltjük. A tojásból "rongy" képződik a levesben, ezért rongyos kreatív zöldségleves, de ez ki is maradhat, illetve helyettesíthető tejföllel. Tálaláskor petrezselyemzöldet adunk melléje és darált borsot.

Kötelező hozzávalók: kisfej hagyma, 1-2 szál sárgarépa, 1 szál petrezselyem, kanálnyi olaj, só, ízlés szerint, a többi hozzávalót kedvünk, hangulatunk és fantáziánk szerint válasszuk a meglévő készletből.

Nagyon olcsó és gyorsan készülő leves, nekem a kb. 2 liternyi levesem 15 perc alatt elkészül zöldségpucolással együtt.

8 megjegyzés:

Budai Evódia írta...

azt hiszem, ma nekem is muszáj lesz kreatívnak lennem. köszi:) a rongyos részét még nem próbáltam, itt az ideje!

Alíz, Erdélyből írta...

Evódia: próbáld ki! A "rongy" lényegében egy sűrítési módszer, nagyanyám nagy előszeretettel használta a zöldséges levesekbe rántás helyett, de édesanyám is. Ezt már így vettem át az "elődeimtől", mert a mi családunkban csak 2-3 ételt sűrítünk rántással már évtizedek óta.

Chef Viki írta...

Hihi, nálunk ez a mindentbele leves :-))

Alíz, Erdélyből írta...

Úgy, ahogy mondod, Chef Viki! Lényegében azért írtam le - csak ezt nem akartam épp akkora nyilvánosság előtt mondani -, mert a minap egy kedves fiatal barátnő megkérdezte: "hogy készíted az ilyen finom zöldséglevest?" Kicsit ledöbbentem, aztán elkészítettem egyet, lefotóztam és kiraktam ide, okuljon belőle, aki nem tud zöldséglevest főzni. :))

timus írta...

Ez nálunk a zöldségleves és a tojásleves keresztezése lenne. :D Tetszik ez a kicsit másfajta elkészítési mód, ki fogom próbálni! Szerintem minden egyszerűnek tűnő dolgot is érdemes feltenni a blogra. :) Köszi!

Alíz, Erdélyből írta...

Timus: a nálunk a tojásleves az, amiben egészben van a tojás, rövidesen az is fölkerül, mert nemrég azt főztem. Azért szoktam dinsztelni a zöldségeket, mert édesanyám szerint a forró zsíradék (olaj, vagy zsír) intenzívebben kioldja és megtartja a zöldségek íz- és színanyagát. Lehet benne valami, mert régebb tettem egy kísérletet arra, hogy csak megfőzöm simán a vízben, de nem ugyanazt azt ízt kaptam és a dinsztelt változat sokkal inkább ízlett.

Budai Evódia írta...

kipróbáltam és NAGYON finom. gyors levesbetét is. köszi:)

Alíz, Erdélyből írta...

Mutter: örülök, hogy ízlett. :)

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails