2010. január 11., hétfő

Nyelv, tárkonyos mártásban

Ez csudafinom! A receptjét falumbeli szakácstól, Puskás Jóskától tanultam, igaz az eredeti recept szerint füstölt nyelvből kell készülnie, de mivel ilyenhez ritkán lehet hozzájutni - legalábbis nálunk - friss nyelvből is kipróbáltam már többször is.

Hozzávalók: 1 marhanyelv, vagy két sertésnyelv, 1 tojássárgából 1 dl olajjal majonéz, 1/2 dl tejföl, evőkanálnyi ecetben eltett tárkony, só, bors, mustár, kevés fehérbor.
A nyelvet leforrázzuk majd lehúzzuk róla a fehér hártyáját. Ezután bő páclében főni tesszük. A páclébe tegyünk egy-egy karikára vágott sárgarépát és hagymát 3-5 gerezd fokhagymát, néhány szem borsot és koriándert illetve kevés sót. Lassú tűznél puhára főzzük a nyelvet, kivesszük a pácléből és lehűtjük.

A tojássárgából elkészítjük a majonézt, hozzáadjuk a tejfölt, kiskanálnyi mustárt és ízesítjük az apróra vágott tárkonnyal, pici sóval, borssal és kevés fehérborral.



Ezzel a mártással öntjük le a félujjnyi vastagra szeletelt nyelvet és tálalás előtt behűtjük. Igen finom előétel, fogyasztható önálló fogásként vacsorára, de megállja helyét svédasztal menüsorában is. Nyílván, füstölt nyelvből még finomabb...

Jó fakanálforgatást!

19 megjegyzés:

Ottis írta...

Nálunk egyik kedvenc étel a nyelv, én az idei szilveszterre is azt készítettem.Igaz ugyan hogy mivel 3 napig nem voltunk itthon szilveszterkor a szilveszteri akaimról,majdnem egyikről sem készült kép.Most majonézse nyelvet készítettem,a férjem nagy kedvence. Ezt a tárkonyost mindenképpen kipróbálom, nálam a fagyasztóban mindig van nyelv!!

Ottis írta...

Na most látom hogy ez is majonézes, csak éppen tárkonnyal van fűszerezve :-)

Alíz, Erdélyből írta...

Ottis: abbiza, de szoktam szimplán is késziteni csak majonézzel.

jókaja írta...

No, most jól megleptél! Nyelv, mártás, már rohantam is ide elolvasni. Erre mit látok: hideg kaja!
Én is rendszeresen csinálok nyelvet, de az nálunk meleg étel.

Alíz, Erdélyből írta...

Jókaja: melegen vadasnak szoktam inkább késziteni, de hidegen jobban szeretjük.

Edó írta...

Jaj,ez igazi inyencseg,en imadnam!Sajnos en ilyent sosem keszithetek,mert ferjem meg kiajulna,amilyen finnyas.grrrrr:(Nagyon megkivantam most ezt.

Névtelen írta...

Imádom a nyelvet, de nem gondoltam hogy az eddig fogyasztott formán kívül (felvágott :-() fogok mást is enni. Na, ezt biztosan kipróbálom. Elnézést a tanulatlanságomért, de honnan tudom hogy friss nyelvet veszek a hentesnél? És kb mennyi ideig kell főzni? Szép napot, Szilvi

Gabojsza írta...

Jaj, ezt nagyon szeretem!:-)))

Alíz, Erdélyből írta...

Edó és Gabojsza: majd egyszer meghivlak. :)

Szilvi: amikor azt irtam, hogy friss, igazából arra gondoltam, hogy nem füstölt.

sedith írta...

Ezt én is kipróbálom. A nyelvet nagyon szeretem, de még sosem találtam valami érdekes elkészítési módot, receptet mostanig. :) Úgy sajnálom mindig, amikor a májasba darálják bele!

Névtelen írta...

Kedves Alíz!
Csörögét szoktál sütni? Ha igen, vagy ha van rá recepted, beírnád.
Sok receptet elolvastam már, de ha neked is van kipróbált, jó recepted, abban bíznék meg a legjobban.
Köszi Éva

Edit (Esc) írta...

Nalunk is vadasmartassal keszul leggyakrabban meleg formaban. Majonezesen is ettem, de tarkonyosan meg nem! Kiprobalom es majd megirom az en valtozatomat is.

Alíz, Erdélyből írta...

Éva: szoktam sütni csörögét és igen jóra szokott sikeredni. Egyébként, ha hozzájutsz a januári Erdélyi Konyhához, van benne egy csöröge recept, amit kolléganőm sütött - figyelmedbe ajánlom. Annál is inkább, mert én is épp úgy készitem. Egyébként egy kis türelmet kérek, hét végén egyébként is akartam sütni, akkor majd beblogolom. :)

Névtelen írta...

Kedves Alíz! Magyarországról olvaslak, és nagyon szívesen megvásárolnám az Erdélyi Konyhát, de nem valószínű, hogy ezt itt megtehetem. Nálunk is volt 30 évvel ezelőtt a Magyar Konyha ( még mindig őrzöm), először csak negyedévenként, később 2 havonta, majd már havonta, é s minél gyakrabban jelent meg, Úgy romlott a minőség, és most már meg is szűnt. Pedig nagyon szerettem eleinte. Kívánom, hogy a Ti lapotokkal ez ne történjen meg.Sajnos manapság se szeri, se száma a sok konyha magazinnak, de sajnos az igazi érték elveszlett bennük. Éva

Renata Kalman írta...

Alíz!
Hoztam számodra valamit!

http://lettudatoskonyha.blogspot.com/2010/01/kreativ-dij-titkokkal.html

Kata írta...

Hihi, én is hoztam neked, de látom oldalt, már megkaptad...sebaj, mert megérdemled:))) http://katakonyha.blogspot.com/2010/01/kreativ-blogger-dij.html

Edó írta...

Alizkam,uuugy el vagy veszve..hianyollak.Nezz be hozzam jatszani,ha van kedved hozza:)

Budai Evódia írta...

szavaztam én is rád:)

sedith írta...

Képzeld, éppen ezt készítem... füstölt nyelvből. :)

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails