2009. október 31., szombat

Pikáns paradicsomos halgombóc - 29. VKF!-re

Ez most egy olyan étel, hogy nagyon gyorsan le kell írnom, hogyan is készült, mert egyébként tuti, hogy elfelejtem. Márpedig olyan jó lett, hogy kár lenne más alkalommal is nem elkészíteni. Tudni illik ez különleges alkalomra készült, méghozzá Max 29. VKF! kiírására gombócoltam csak úgy hirtelen felindulásból, mert a gombócos csorbám már rég elkészült és hozzá valami könnyű húsos másodikot képzeltem el, hogy illeszkedjék M. pszichowellness módszerének táplálkozási ajánlásába is. Az igazsághoz az is hozzátartozik, hogy hasonló húsos gombócot már készítettem, de az borjúhúsból készült, most pedig halból készítettem és mindazonáltal, hogy a halas ételek készítése nem az erősségem, ezzel fölöttébb elégedett vagyok.

Hozzávalók a gombóchoz: 30 dkg szálkamentes halhús (ez tengeri halfilé volt), 1 evőkanál zsemlemorzsa, 2 cikk fokhagyma, fél kisfej hagyma, fél murok (vagy sárgarépa), só, bors, bazsalikom, ízlés szerint; a mártáshoz: 1 nagyfej fehérhagyma (vöröshagyma), 1 murok (vagy sárgarépa), 1-2 evőkanál napragforgóolaj, kb. 1 dl ketchup (házi), 2 dl paradicsomlé, 1-2 babérlevél, só, bors, cukor, chilliszósz, vagy chillipaprika, ízlés szerint.

A hagymát és murkot (sárgarépát) megpucoljuk, megmossuk majd a murkot finomra reszeljük (sajtreszelőn), a hagymát pedig igen vékony szeletekre vágjuk. Mindkettőt egy kis olajon üvegesre dinszteljük, aztán egy kis vízet hozzáadva fedő alatt puhára pároljuk. Amikor a víz már teljesen elpárolgot és kezd lesülni a zöldség zsírjára, hozzáadjuk a ketchupot, a paradicsomlevet, a babérlevelet és a borsot, majd felforraljuk. Miután felforrt, kóstoljuk meg és sózzuk utána, majd fedő alatt lassú tűznél pároljuk, míg jó sűrű mártást nyerünk. Ekkor tehetünk bele egy kis chilliszószt, vagy chillipaprikát, illetve kevés cukort.
Míg mindez finom, pikáns mártássá áll össze, lazán elkészíthetjük a halgombócokat is, amihez előbb ledaráljuk a halat a fokhagymával és hagymával együtt, majd egy kis murokt darálunk utána, hogy a darálóban ne maradjon még egy darabka hal sem. :) A darált halhúst egy mély tálacskába tesszük, rászórunk egy evőkanál zsemlemorzsát, sózzuk, borsozzuk, egy kis bazsalikommal "megszédítjük", végül összegyúrjuk és diónyi nagyságú gombócokat formálunk belőle.
Ez alatt a mártásunk épp a megfelelő állagúra főtt és a gombócokat egyenként belehelyezzük. Ettől arra viszont már "pátyolgatni" kell a halgombócot, ugyanis nem szabad erősen főzni, hogy nehogy szétmenjen.
Ezt úgy küszöböltem ki, hogy a gáztűzhelyem legkisebb égőjén, takaréklángon forraltam, közben az edényt óvatosan rázogatva kb. 5-10 percig, mert nem kell a halnak sok fővés. Egyébként mindenestől kb. 20-25 perc alatt elkészül, ezért besorolható a gyors és könnyű kategóriába, viszont mivel a halgombócot nem egyszerű főzni, kezdőknek nem ajánlom. A lányom spagettit főzetett melléje és reszelt rá egy kis parmezánt is - jó tudni viszont, hogy spagettivel fogyasztva hízlal. Én csak úgy magára ettem, sőt nem is melegen, hanem hidegen és isteni volt. A mártás viszont mivel jó bőségesre sikeredett, elteszem a hűtőbe és majd tésztanapon - természetesen halgombócok nélkül - spagettivel melegen fogom fogyasztani.
Kitűnő meleg, illetve hideg második, de fogyasztható vacsorának, sőt svédasztalon is el tudom képzelni egy fogásnak - természetesen húsnapon. :)

Jó fakanálforgatást!

6 megjegyzés:

Edit (Esc) írta...

Otletes! Ugyanigy keszitem, csak, ahogy irtad, borjuhusbol. De ez a murok a szoszban nekem ujdonsag, biztos csak javit az izen :)

sedith írta...

Na, halból még sosem készítettem semmiféle gombóc-, fasírtféleséget! Pedig anno, Ceau idejében, amikor hegedűórákra kellett délután mennem, Édesnyám mindig adott pénzt és az egyik kantinban ettem. Vajon mit? Halfasírtot valamilyen szósszal és rizzsel vagy pürével. És azóta se ettem iylet. Nos, legközelebb kipróbálom, bár igaz, apróhalból fogom csinálni és előtte megfőzöm, hoyg a csontok is megpuhuljanak. :)

Alíz, Erdélyből írta...

Edit: na látod, épp a murok miatt igyekeztem leírni, ti. a murok úgy került bele, hogy a becsinált leveshez véletlenül eggyel többet pucoltam meg és nem akartam, hogy elprédálódjon. Igy sikerült hasznosítani. :)

Sedith: megvallom őszintén, nekem sem erősségem a halételek készítése. Szó köztünk maradjon, lehet, hogy egy Duna-deltában élő lipován halász nem lenne hasraesve tőle. :))) De nem akartam borjúhúsból készíteni, mert valami újdonságra vágytam és emiatt lett halból. Biztos fincsi lesz főtt halból is, majd számolj be róla. :)

sedith írta...

Hát, igen, Alíz, sokszor kesergek azon, hoyg mi a halat nem tudjuk túl sokféleképpen elkészíteni, és ha próbálkozom is, az uracskám csak húzza a száját. Megsütve, oszt kész. Annyit variálhatok, hoyg sima lisztbe vagy puliszkalisztbe forgatom. :P Jaj, és a Szardínia, na, az viszont hasonlít a tiedhez, de az szintén apróhalból készül és olyan lesz, mint a paradicsomos halkonzerv, csak sokkal finomabb: :)

Névtelen írta...

Jol belehuztal! Ennyi gombocos fogast! En is halla rukkoltam elo, es nalam is jol sikeredett. Mi szeretjuk a halat, ez is biztosan nyero lenne nalunk. Bocsi az irasert, Romaniaba vagyunk a szuloknel, a billentyuzet meg ilyen. Kiskukta

Alíz, Erdélyből írta...

Kiskukta: nem is tudtam, hogy rokonaid élnek Erdélyben. :) Megyek megnézem, milyen halast főztél. :) Mellesleg a lányom ki volt ájulva tőle, azt mondta, minden héten meg tudná enni legalább egyszer. :)

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails