2010. január 8., péntek

Kókuszos kocka

Bárki felteheti a kérdést: minek kell előhozakodni a kókuszos kockával, hiszen annyi recept megjelent már róla? Valóban így van, magam is rengeteg féle változatát láttam, olvastam, kóstoltam. Köztük igen sok rosszat is... Mert mit tesz egy gyakorló háziasszony, ha először találkozik a kókuszkockával és először kóstolja meg? Megállapítja, hogy ez egy végtelenül egyszerűen elkészíthető sütemény, hiszen kell hozzá egy piskótalap, egy glazúr és kókuszreszelék. És tényleg ez kell hozzá! Csakhogy egyáltalán nem mindegy milyen az a piskóta és milyen az a glazúr! Mert az egyszerű piskóta hamar kiszárad, illetve gyorsan magába szívja a mázat, a glazúrt ha nem készítjük eléggé puhára, kemény páncélt képez a piskóta körül és mindez rontja a sütemény állagát. Az alábbi recept Gergely Éva néni Süssünk, süssünk valamit című receptgyűjteményéből származik - apróbb változtatásokkal -, évek óta ezt a változatot sütöm különféle ünnepekre.

Hozzávalók a tésztához: 35 dkg liszt, 20 dkg cukor, 1 tojás, 2 dl tej, 2 dkg margarin, 3 kanál híg méz, késhegynyi szódabikarbóna, csipetnyi só; a mázhoz: 20 dkg vaj vagy margarin, 25 dkg cukor, 3 evőkanál kakaó, 5 evőkanál tej, 5 evőkanál rum; és 25 dkg kókuszreszelék.

A margarint a cukorral és a tojással habosra kavarjuk, hozzáadjuk a mézet és a citromlével felfuttatott szódabikarbónát, a sót, végül felváltva a lisztet és a tejet.
Jó tömény kavart tésztát kell nyernünk, amit kizsírozott, kilisztezett tepsibe simítunk - de tehetjük sütőpapírral bélelt tepsibe is - és előmelegített sütőben megsütjük. Közben elkészítjük a mázat: a rum kivételével a többi hozzávalót összeolvasztjuk, de ne forraljuk, végül a tűzről levéve, belekavarjuk a rumot is.
A tésztát miután kihűlt, egyforma kockákra vágjuk.

Villára tűzve forgatjuk bele a mázba, majd kistányérra szedjük, lecsepegjen a fölösleges máz róla, csak ezután forgatjuk bele a kókuszreszelékbe és szépen egymás mellé sorakoztatjuk egy tálcára, hogy megszáradhassanak. A kókuszreszelék behelyettesíthető darált dióval. Igen finom és mutatós sütemény, mifelénk gyakran sütik lakodalmakba, és különféle ünnepségekre.




Jó fakanálforgatást!

13 megjegyzés:

Ottis írta...

Ez így van, a kókusz kockánál, ha nem jó a glazúr akkor kiszárad a süti.Életem első sütije volt, anyunak segítettem még otthon .-)

Daisy írta...

Nagyon népszerű volt gyerek koromban, később én is sütöttem, de ma leginkább megenném. Már nincs kedvem pacsmagolni vele.

szepyke írta...

Ez az a sütemény, amiből egy tepsinyit is meg tudok enni...:D

Alíz, Erdélyből írta...

Ottis: De a tésztája sem mind1, mert ha nem sima piskóta, ugyanúgy kiszárad. Ebben az a lényeg, hogy a méztől sokáig frissen áll.

Daisy: Óóóóóó, nehogy azt hidd, hogy csinálnám egyedül... :))) Segit a lányom.

Szepyke: Én is. Főleg, ha más spüti és én eszem. :)))

Chef Viki írta...

Halálpontosan ezt sütöm én is :-) Mamám receptje szerint!

Karácsony nem múlhatott el nélküle, imádom, imádom!

Renata Kalman írta...

Hú, a kedvencem. Tényleg nem mindegy mi hogyan sikerül, volt, hogy "szalonnás" lett a tészta vagy nem volt tartása a mártogatós öntetnek.
Lehet én is megcsinálom a hétvégén.

Júlia írta...

Szia!
Nagyon szeretek sütögetni és pont a múlt héten emlegettem, hogy milyen jó lenne egy fincsi kókuszkocka. :) És most már egy tuti recept is van ;)
Egy kérdésem lenne, de ne vedd bántásnak, ez még talán a gyakorlatlanságomból fakad. Még nem láttam olyan piskóta tésztát amiben ne vertük volna fel külön a tojás fehérjét habnak. Itt ennél a receptnél nem kell? Vagy a szódabikarbónának van ilyen hatása?
Jövőhéten az őszi szünetben szeretném megsütni. Válaszod előre is köszönöm.

Júlia írta...

Szia!
Nagyon szeretek sütögetni és pont a múlt héten emlegettem, hogy milyen jó lenne egy fincsi kókuszkocka. :) És most már egy tuti recept is van ;)
Egy kérdésem lenne, de ne vedd bántásnak, ez még talán a gyakorlatlanságomból fakad. Még nem láttam olyan piskóta tésztát amiben ne vertük volna fel külön a tojás fehérjét habnak. Itt ennél a receptnél nem kell? Vagy a szódabikarbónának van ilyen hatása?
Jövőhéten az őszi szünetben szeretném megsütni. Válaszod előre is köszönöm.

Alíz írta...

Júlia: köszönöm kérdésed és dehogyis veszem bántásnak. :) Az alaptészta lényegében egy mézes kavart tészta, ami kicsivel tömörebb, mint a piskóta. Épp ezért a tojás fehérjét nem kell hozzá külön felverni, mert a szódabikarbónától lesz puha, levegős. :)

Júlia írta...

Értem :)
Köszönöm gyors és részletes válaszod :)
Majd beszámolok, hogy sikerült. ;)
Amúgy nagyon tetszik a blogod. Csak így tovább. :)
Mégegyszer köszönöm. :)

Alíz írta...

Júlia: szívesen. :) Kíváncsi vagyok majd hogyan sikerült, számolj be! :)

Alíz írta...

Szia!
Na megsütöttem, nem bírtam tovább magammal. :D
Az egész nagyon finom volt és egyszerű, és seperc alatt elfogyott. :)
Viszont nehéz lett a tészta. Ez normális? Egy másik adagba 4 tojást tettem és felvertem a fehérjéket, de azért tettem bele szódabikarbónát is. Így már könnyebb lett, de még mindig nem az igazi.
Ha van benne valami trükk, mondjuk a felfuttatásban, vagy sütési hőfokban, akkor elárulod nekem? :D
Én 200fokon sütöttem, az időt nem tudom megmondani, mert nem mértem le. :S
De azért nagyon finom volt. :)))

Kedves Júlia! Addig bénáztam, míg véletlenül kitöröltem a bejegyzésedet. :)))) Mivel nem tudtam többé visszahozni, inkább bemásoltam. Nos, kérdésedre válaszolva: a tészta eléggé tömör és így ahogy írod, azt sejtem, hogy kissé túlsütötted. Nekem egy régi gáztűzhelyem van és annak a sütőjében sütöm, de kétlem, hogy lenne ott 200 fok, amikor sütöm. Ha kelt tésztát sütök, akkor szoktam jól bemelegíteni és előtte rendszerint megsütök egy kavartat. Mivel nincs állíthatós sütőm, csak körülbelüli tanácsot adhatok, de egy próbát megér. Tehát, javaslatom: vedd le a hőfokot 160 fokra, közben figyeld, hogy felnő, és kb. 20-25 perc múlva végezz tűpróbát. Ha nem ragad rá a tészta kiveheted, mert kész, ha meg ráragad, akkor visszateszed még 5-10 percre. Az én sütőmben átlag 25-30 perc alatt sül meg - de ez nálam érzésből működik. :)

Júlia írta...

:)
Amint lesz alkalmam kipróbálom (valószínűleg hétfőn) :)

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails