2009. október 2., péntek

Zakuszka, zakuszka, zakuszka...

Megvallom őszintén, hogy évek óta tanulmányozom, hogyan lehet zakuszkát főzni a leghatékonyabban, a legkevesebb időráfordítással. Tény, a készítés folyamatának algoritmusát be kell tartani, nem lehet a sorrendet felborítani és még nem jöttem rá, milyen trükkel főne meg hamarabb a zakuszka, mint ahogy megfő. Valakinél olvastam, hogy be kell tenni a nagyfazekat a sütőbe, aztán bizonyos idő múltával kivenni és már kész is. Nálam ez sem működik, mert a fazekam nem fér be a lerbe (sütőbe), márpedig, ha felfordítom a konyhámat zakuszkafőzésre, akkor minél többet kellene készíteni egy mocskolással. Az idén újítottam egyet. Kitaláltam, ha már így is úgy is fenekest fordítom a konyhát, akkor miért ne főznék egyszerre többféle ízesítésű zakuszkát, hiszen mindegyiknek a menete ugyanazzal kezdődik: ledaráljuk a hagymát, megreszeljük a murkot (sárgarépát), tököt és az egészet megdinszteljük; megsütjük a paprikát, meghámozzuk, ledaráljuk, vagy csíkokra vágjuk és a dinsztelt zöldséghez adjuk. Eddig a pontig egyformán készül a gombás, vinettás (padlizsános) és a bivalypaszulyos (nagyszemű bab) zakuszka. Na most az újítás abban rejlik, hogy egyszerre két adaghoz való hagymát, murkot, tököt és paprikát dinszteltem meg, aztán a dinsztelt zöldségeket két részre osztottam, majd egyik részt vinettásra készítettem, a másikat pedig bivalypaszulyosra. Hogy jelentősen lecsökkenjen a fővési idő is, ideális lett volna, hogy legyen két egyforma méretű nagyfazekam, mert akkor szimultán főzhettem volna a két fazékban a kétféle zakuszkát. De mivel nem volt, maradtam annál a változatnál, hogy a nagyfazekamban előbb elkészítettem a vinettás zakuszkát, majd miután üvegekbe szedtem, a másik fazékban várakozó dinsztelt zöldségeket visszatöltöttem a nagyfazékba és elkészítettem a bivalypaszulyos zakuszkát. Ezzel is jelentősen csökkent a zakuszkafőzésre fordított idő, arról nem is beszélve, hogy a munkálatok után csak egyszer kellett romeltakarítást végezni a konyhában. Ami ugye, megint idő. Na, most nem untatlak azzal, hogy mégegyszer leírom a zakuszka készítésének menetét, hiszen azt már megtettem néhány körrel elébb a gombás zakuszkánál, kattints a linkre és máris olvashatod. Az adagok is hozzávetőleg ugyanazok, azért hozzávetőleg, mert én már régóta nem mérem a zakuszka hozzávalóit, hanem csak úgy érzésből, "szemre", ízlelésre dobom a nagyfazékba a zöldségeket.
Tehát, a vinettáshoz a hagyma, murok, tök és paprika dinsztelt alaphoz, még hozzáadok kb. 5-6 kilónyi előzetesen megsütött, szépen megpucolt és apróra vagdalt vinettát és amikor a vinettát beleteszem a nagyfazékba, még hozzátöltök félliternyi olajat, mert a vinetta több olajat kíván. Utána a munka menete ugyanúgy folytatódik, mint a gombás zakuszkánál, vagyis hozzáadjuk az előre kifőzött paradicsomlevet (ipari készítésű is lehet, bár nem ajánlom), babérlevelet, borsot és addig főzzük, míg az olaj feljön a tetejére. Ekkor forrón üvegekbe szedjük, ledugaszoljuk és száraz dunsztban hagyjuk kihűlni.

A bivalypaszulyos zakuszka esetében a gombás zakuszkánál leírt hagyma-murok-tök-paprika dinsztelt alaphoz jár még kb. 2-3 kilónyi sült vinetta (úgy szépen megpucolva és összezúzva), illetve 1-1,5 kilónyi zsenge bivalypaszuly (szép nagyszemű zsengebab). Nekem a bivalypaszullyal az idén szerencsém volt, mert Manci szomszédasszonyom, amikor leszüretelte a kertjéből a zöldségeket, hozott egy jó nagy zacskó kibontatlan babot azzal a jótanáccsal: "ha netán unatkoznék, legyen mivel szórakoznom". Szóval, "szórakozásképpen" úgy jó két héttel ezelőtt egyik este a nagy, zöldségpucolásra alkalmas tálcámmal együtt betelepedtem a nappaliba, és miközben két filmet megnéztem (de nem láttam), kibontogattam a babot is a hüvelyekből. Aztán megfőztem enyhén sós vízben, majd miután kihűlt a fagyasztóban várakoztattam a felhasználásig. Vigyázat, csak amolyan roppanósra főzzük a babot, mert a fagyasztással is puhul és még eléggé sokat fő a zakuszkával együtt is! Ha puhára főzzük, akkor a nagyfazékban szétfő és pépes lesz a zakuszkánk. Nem mintha az íze nem lenne jó így is, de a babos zakuszka attól izgalmas, hogy vannak benne ép babszemek. Na szóval ott tartottunk, hogy a hagyma-murok-tök-paprika dinsztelt alap már várakozott, a vinettánk szintén megsütve, megpucolva és megvagdalva várta, hogy fazékba kerüljön, a bivalypaszulyunk pedig a fagyasztóba rostokolt. Ezek után semmi más tennivaló nem volt, mint ismét a nagyfazékba önteni a dinsztelt alapot, hozzáadni a vinettát és a babot, és még félliternyi olajat, mert a bab is szereti az olajat. Utána ízesítettem paradicsomlével, sóval, borssal és babérlevéllel, majd ismét addig főztem, míg az olaj feljött a zakuszka tetejére. Tettem hozzá egy kiskanálnyi befőzőport is (nátrium-benzoátot), majd ledugaszoltam az üvegeket és szárazdunsztban hagytam kihűlni.

Bármelyik változatát a zakuszkának legfőképp rozskenyérre kenve vöröshagymával (lilahagyma) és jó citromos teával szeretem fogyasztani (kizárólag vacsorára), de gyakran használom különféle levesek, gulyások ízesítésére is.

A piacon még lehet találni hozzávalókat és még nem késő zakuszkát főzni!

Jó fakanálforgatást!

14 megjegyzés:

Kiskukta írta...

Nagyon szeretem.... Jövő hétre terveztem én is a főzését, de csak fél adagot, mert nincs olyan nagy fazekam amibe beleférne az egész. Amúgy én (édesanyám) mindig gazdagon készítem, paszulyos és vinettás egyben.

Alíz, Erdélyből írta...

Kiskukta: A zakuszkára végképp érvényes, hogy ahány ház annyi szokás. De a végeredmény mindig finom. És valóban, minél többféle zöldség kerül bele - padlizsán, bab, gomba - annál finomabb. :)

Chef Viki írta...

Vinettásat készítettem, erdélyi barátosném útmutatása alapján, eszméletlen finom lett.

Zuram férfiember létére reggel-este nyomja, s amikor hoztam be a munkahelyre kóstolót, azon a hétvégén a vezérigazgatótól elkezdve anyósomig bezárólag mindenki zakuszkát főzött :-)

Alíz, Erdélyből írta...

Chef Viki: próbáld ki a babosat is, nem bánod meg. Neked már annyi rutinod van a zakuszkában, hogy készakarva sem tudnád elrontani és "fertőzzed" vele az anyaországiakat! :))

Névtelen írta...

Édesjóistenem, mennyire szeretem. És hogy ég tőle a gyomrom...

Alíz, Erdélyből írta...

Névtelen: a gyomrod azért ég tőle, mert valószinűleg a paprikát nem sütitek meg előzetesen és nem húzzátok le a héját. Egy időszakban én is úgy készitettem, hogy mindent egyben ledaráltam és aztán főztem ki, akkoriban nekem is égett a gyomrom tőle. De amióta megsütöm a paprikát, nincs gond. Próbáljátok ki!

Edit (Esc) írta...

Aliz, szuper! Tenyleg, ahany haz annyi szokas... De erdemes beruhazni egy olyan fazekra, ami befer a sutobe... Es akkor nem kell mellette allni es kevergetni.

A paprika hejatol bizony nekem is eg a gyomrom, azert sutom le en is elotte, hogy megszabaduljak tole.

Alíz, Erdélyből írta...

Edit: Jó az ötlet, de egyelőre, amig ilyen ipari mennyiségeket kell főznöm, addig maradok a 15 literes fazekamnál. Egyébként ebben sem sül oda, mert tripla aljú, de azért időnként nem árt megkavargatni. :)

Ottis írta...

Nem semmi adagot főztél, szóval nem unatkozol :-) Nagy munka lehetett!

Alíz, Erdélyből írta...

Ottis: Nem. Épp ma mondtam a lányomnak, amikor kérdezte, hogy szomorkodom-e, mert ő nincs itthon, hogy még nem volt időm ezen gondolkodni. Ami pedig a munka felét illeti, nem nagy ügy, már megvan hozzá a rutinom. :)

sedith írta...

Szia, Alíz! Olvastalak még, de nem írtam eddig. De amikor megláttam a vegyes paprikasavanyúságot, biztos voltam benne, hogy hazai valaki :D által készült.

Érdekes, ezek szerint te mindig teszel murkot a zakuszkába. És tököt is? Hallottam tökös zakuszkáról, de de csak úgy, paszuly, vineta helyett bele. Sőt, nekem van egy teljesen zöldséges (még zeller és karfiol is jár bele) receptem, de azt még nem próbáltam ki. Mint olvashattad, én is úgy készítettem idén háromfélét, hogy egy adagot háromféleképpen ízesítettem. És amikor a húgommal a közös zakuszkát csináltuk, akkor is a két nagy adagot egyben főztük meg.

Nekem is 15 l-es a fazakam és csak pont befér a sütőbe. Igaz, a két nagy adag viszont nem fér bele ebbe a fazékba. :)

Névtelen, én is azért vagyok kénytelen héj nélkül használnia paprikát bele, mert ég a gyomrom tőle, és nagyon sokan vannak így ezzel. Valamivel gyorsabb és egy fokkal kevésbé macerás változata a héjtalanításnak a párolás + paradicsompasszírozón való átdarálás.

Alíz, Erdélyből írta...

Sedith: mindig teszek murkot és ha van tököt is, murkot azért, mert szeretem az édeskés ízét, tököt azért, hogy szaporodjon. Az a vegyes zöldséges, amit még nem készítettél el, nagyon vonzónak tűnik. Ha még van hozzávaló és főképp időd rá, készíts egy adagot, majd blogold be, kíváncsi lennék rá.

Valóban gyorsabb a párolós változat, de mi nagyon szeretjük a sültpaprika ízét. És igaz, hogy macerásabb, meg időigényesebb, de ezt szeretjük. Tettem egy próbát párolós módszerrel is, de nem jött be a családnak.

Névtelen írta...

I know this isn’t precisely on topic, however i've a website online utilizing the identical program as well and i get troubles with my comments displaying. is there a setting i'm missing? it’s doable you could assist me out? thanx.

Alíz írta...

My English is not too good, so I asked a friend, who agreed to help. Please contact him at janosia@gmail.com.
Have a nice day.

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails