2009. november 13., péntek

Töltött tojás karfiollal

A töltött tojás is egy olyan étel, amit számtalan változatban készítek és a kamarában/hűtőben lévő hozzávalók, na meg a hangulatom függvénye, hogy éppen milyen is lesz. Ez most éppen karfiolos, mert még mindig nem unjuk a karfiolt. :)

Hozzávalók: személyenként 1-2 tojás, személyenként 3-4 karfiolrózsa, illetve ennek megfelelő mennyiségű tartármártás, só, bors és hagyma, ízlés szerint. (Ebben az esetben 3 tojás, egy pici fej karfiol, kb. 2 dl tartármártás volt az alap hozzávaló, mert a lányom két tojást kért én meg egyet. :))

A tojásokat keményre főzzük - tegyünk a fővő vízbe egy mokkáskanálnyi sót is, mert könnyebb lehámozni a héját, főleg, ha friss házitojásból készül. (Ezek annyira frissek voltak, hogy édesanyám dédelgetett tyúkanyói épp aznap pottyantották a fészekbe.) A karfiolt rózsáira szedjük, normál sós vízben megfőzzük, majd leszűrjük és egy tálba helyezzük. Vigyázzunk, hogy ne főzzük túl, a karfiolrózsáknak szépen egyben kell maradniuk! A tojásokat megpucoljuk, félbe vágjuk, kiszedjük a sárgáját és egy tálacskába helyezzük. Egy nyers- és egy kemény tojássárgából egy kis majonézt kavarunk, hozzáadjuk az ízlésszerinti mennyiségű tejfölt, ízesítjük egy kis citromlével, mustárral, sóval és porcukorral. A tojássárgákhoz hozzáadunk néhány karfiolrózsát (mennyiségben nem baj, ha kicsivel több a karfiol, mint a tojássárga), villával összezúzzuk, hozzáadunk egy fél picifejnyi hagymát nagyon apróra vágva (jobb, mint reszelve, bár ez ízlés dolga). Ha túlságosan keménynek találnánk a masszát hígítsuk egy kis tartárral, majd kóstoljuk meg és ha szükséges sózzuk, borsozzuk utána. Ezt a tölteléket töltjük be a tojásokba, s itt lehet cifrázni nyomózsákos módszerrel - nekem most éppen erre nem volt kedvem és egy kiskanállal halmoztam a sárgák helyére a tölteléket. Egy tálban szépen elrendezzük a megtöltött tojásokat és a karfiolrózsákat, majd ráöntjük a tartármártást és az egészet legalább egy-két órára hűtőbe tesszük. Húsnapon fogyasztható, kiváló előételnek, de svédasztalon is megállja a helyét, vagy akár vacsorára is fogyasztható.

Jó fakanálforgatást!

4 megjegyzés:

iri írta...

Itt toltottem ugy egy felorat pedig var ram a teregetni valo ruha,de mit tegyek ha olyan finom zamatos etelekre leltem az a jo magyar hagyomanyos konyha.Azert meg nem ertem a vegere.Meg jovok!

Alíz, Erdélyből írta...

Iri: örülök, hogy szívesen időzöl nálam. :) Mint már többször is írtam, így főzök én. Aztán van, ami a hagyományokhoz igazodik, van ami "felélesztett" hagyomány, de olyan is van, ami egészen új reformjellegű. Bármi legyen is az, igyekszem érdekesen olvasmányosan leírni - néha összejön és még nekem is tetszik. :)))

sedith írta...

Na, karfiolosan még nem készítettem, bár én is csomó mindent kitalálok! De milyen jó ötlet! Eddig nekem az ilyen "különlegesekből" a spenótos töltött tojás viszi a pálmát!:)

Alíz, Erdélyből írta...

Sedith: aha. S hol a spenótos recept, mert ráhajtanék, az biztos.

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails