2011. május 3., kedd

Cukros saláta

Ez az egyik kedvenc salátám és bármit mondhatnak a reformkonyha és az egészséges táplálkozás korifeusai, úgyis kitartok a nagyanyám által megfogalmazott érv mellett: "a cukros saláta akkor jó, ha jó cukros". Természetesen, lehet ezt cukor nélkül, kevés cukorral, de akár mézzel is készíteni, számomra ez az "igazi" cukros saláta. A többi olyan saláta, amiben van ugyan fejes saláta és valószínűleg nagyon egészséges - ilyeneket is szoktam ám készíteni - de ha netán amolyan igazi, nagyanyámféle cukros salátára fájna a fogam, akkor csak ezt a változatot készítem. Amint korábbi bejegyzésemben is említettem, a múlt hét végén itthon volt a fiam és ez az ünnepi alkalom jó lehetőségnek kínálkozott arra, hogy ismét terítékre kerüljön ez finom, Erdélyben széles körben elterjedt saláta. Ráadásul, ízvilága igen jól passzol ahhoz a májtokányhoz, aminek receptjét a korábbi bejegyzésemben találjátok.

Hozzávalók: 1-2 fej friss, lehetőleg kerti fejessaláta, zöld fokhagymaszár, ízlés szerint, cukor, ecet és víz, tetszőleges mennyiségben.

Elkészítése: A friss salátát megpucoljuk, és folyó víz alatt alaposan átmossuk. A külső, vastagabb leveleit leszedjük - ezt felhasználhatjuk salátaleveshez - a belső, zsenge leveleket pedig apróra tépkedve egy tálba halmozzuk. A zöld fokhagymaszárat szintén megmossuk, finomra aprítjuk és rászórjuk a salátára, majd alaposan átforgatjuk. Ezután a saláta mennyiségének megfelelő mennyiségű vízből, ízlés szerinti mennyiségű ecettel és cukorral salátalevet készítünk, majd ráöntjük a tálban lévő fokhagymával kevert salátára. A salátalével is átforgatjuk a leveleszöldséget, végül gazdagon megszórjuk kristálycukorral.

Az eMpszi táplálkozási ajánlása szerint étkezők a nagy mennyiségű cukor miatt inkább tésztanapon fogyasszák.

Jó fakanálforgatást!

13 megjegyzés:

boglarka írta...

Ugye téged láttalak a Duna tévén? Gratulálok!

Inci írta...

Bocsi a lányom volt bejelentkezve...

Alíz írta...

Isten hozott, kedves Inci és Boglár a blogomon! Mindkettőtöket szeretettel köszöntelek. Ha a Duna tévén egy fehér-feketébe öltözött lófarokba kötött frizurájú éltes asszonyságot láttál, aki a nyelvi tisztaságról és a helyesírásról osztotta az észt a Térkép című műsorban ízes, gyergyói tájszólásban, akkor minden bizonnyal engem láttál. :)

Kati írta...

Mi is hasonlóan készítjük acukros salátát, csak fokhagyma nélkül. Nagyon finom.

duende írta...

Erről még csak nem is hallottam! Pedig nagyon finom lehet. A hagyományos cukros-sós-ecetes lében készített fejes salátát is nagyon szeretem, így meg fogom kóstolni ezt a cukros változatot is. Alíz, só ebbe egyáltalán nem kell?

Alíz írta...

Kati: itt a salátaszezon, próbáld ki fokhagymásan is! Nagyon finom!

Duende: sót nem teszek ebbe a változatba csak sok-sok cukrot.

Juci írta...

Bizony bizony Te voltál Alíz! Láttalak én is a tv be.
Olvasom a cikkeidet is rendszeresen!!
Gratulálok!!!
A salátához én friss kaprot is szoktam tenni. A férjem kedvenc salija, de finom is ...

Alíz írta...

Juci: köszönöm, igazán megtisztelő. :) Nagyanyám is készítette kaprosan a cukros salátát, én viszont nem, mert a gyermekeim nem szeretik a kaprot.

Anikó írta...

Alíz, ez nem csak Erdélyben széles körben elterjedt saláta, hanem Magyarországon is, nálunk mindig volt amióta az eszemet tudom, nagyon szeretjük, én egy kis csipet sót azért szoktam tenni a lébe, ha nincs fokhagymaszár, akkor zöldhagymaszárral keverjük. Volt, hogy mi is raktunk hozzá aprított kaprot is. Mindenhogyan nagyon finom:-))))

Alíz írta...

Anikó: gyanítottam, de mivel konkrét ismereteim etéren csak Erdélyben vannak, nem akartam tévedni. :)

Bianka írta...

Én is teszek bele fokhagymát. Imádom

mellissina2 írta...

Cukros saláta nálunk mindig nagy divat volt,csak cukros,icurka ecet,só,cukor cukor!!

Névtelen írta...

Rizs mellé kötelező felszolgálni!

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails