2009. október 12., hétfő

Nagyanyám böjtös káposztája - Káposztafeszt beszámoló (1.)

Tudom, hogy ezt a beszámolót még a tegnap estére ígértem, és azt is tudom, hogy nagyon frappáns lenne azzal kezdeni: "Kedves Feleim a cyber-gasztrovilágban íme a díjnyertes káposztám, amit a harmadik Híres Káposztavásár- és Fesztivál nevű rendezvényen készítettem Gyergyószárhegyen". Na de mindezt nem írhatom, mert nem így történt. Egyrészt a tegnap (vasárnap) hajnali négykor keltem, hogy a lányomnak mindent megfőzhessek, amit terveztem, mert ugyebár a szombati napomat "elmulattam" Szárhegyen és estére a Kisebbségi Színházak Kollokviumának záróünnepsége után már annyira fáradt voltam, hogy egy kis alvásért cserébe, inkább kihagytam a gálaelőadást. (Nagy szó ám ez nálam! - a csonka favágó a félkezén megszámolhatná, hányszor hagytam ki az életben színházi előadást.) Másrészt, amit az előző bejegyzésemben nem írtam le: nem azért mentem, hogy nyerjek, hanem azért, hogy példát mutassak azoknak, akik otthon kuksolnak ahelyett, hogy aktívan részt vennének egy ilyen rendezvényen. Hogy a példamutatás mennyire sikerült, az majd egy év múlva kiderül, de ha a jövő évi főzőversenyen nem öt bográcsban, hanem többen fog rotyogni az ízletes szárhegyi káposzta, akkor busásan megérte a fáradtságot. Másrészt eleve a főszervezőkkel léptem "koalícióra", vagyis a szárhegyi faluturizmus-hálózat gazdasszonyaival, ami ugye startból kizárta az első díjat, mert milyen vicces is lett volna, ha szervezőként nyer a csapatunk. Aztán kicsit mellétenyereltem a fűszerezéssel, mert a káposzta töltelékét enyhén csípősre és pikánsra fűszereztem, mert arra számítottam, hogy a zsűriben magyarországi "bíró" is lesz, de ehelyett volt egy bukovinai aranyos román nénike, aki viszont már nem díjazta annyira a pikáns ízeket. Még az esti káposztabálon is megjegyezte: "Te, boszorkány, olyan csípős káposztát készítettél, hogy még most is csípi a torkomat!" No, az azért nem volt éppen ennyire csípős, tanúsíthatják azok, akik megkóstolták, de a moldvai konyha nem használja annyira a csípős ízeket, mint az erdélyi. Nyertem viszont egy akkora fakanalat, amiről már régóta álmodozom, egy ügyes kicsi káposzta-sarvalót, amit szintén áhítottam, hogy legyen a nagy mellé, és egy DVD-t a szülőfalumról, amire szintén vágyakoztam. Nem utolsó sorban Ági és Géza személyében új barátokra tettem szert, de erről bővebben a következő képes beszámolóban fogok szólni. Most viszont leírom nagyanyám böjtös káposztájának a receptjét, hátha valaki kedvet kap hozzá, hogy elkészítse. Elöljáróban annyit, hogy a régi erdélyi konyhában - a magyarban is - minden ételnek megvolt a böjtös változata, így a töltöttkáposztának is. Emlékszem, hogy apai nagyanyám Nagyböjtben gyakran tette a vasárnapi asztalra második fogásként a böjtös káposztát, hiszen ízletes, laktatós étel, de hús nincs benne. Azóta azonban valahogy kikopott ez a finom étel még az erdélyi konyhák asztalairól is, pedig kár érte, mert nem csak színesíti az étrendet, finom is. Azt még szintén leírnám, hogy életemben először a fiam kérésére készítettem el, aki néhány évvel ezelőtt egy farsangban vendégségbe hívta az amerikai dokumentarista fotózást tanító tanárnőjét. A felkérés valahogy így szólt: "Anyuci, most mutasd meg, hogy mit tudsz, mert Kathleen autentikus székely konyhai remekeket szeretne kóstolni nálunk, de tudni kell róla, hogy vegetáriánus." Ilyen felkérést nem lehet, nem illik visszautasítani, így hát, hogy autentikus és vegetáriánus is legyen, némi agytorna után megtaláltam a megoldást: "Nagyanyám böjtös káposztája!"

Hozzávalók 70 töltelékhez: 70 db szépen előkészített káposztalevél; a töltelékhez: 60-70 dkg gomba (ebben az esteben vargánya, rókagomba, galambgomba és harmatgomba), 40 dkg árpakása, 10 dkg kukoricakása, két szál sárgarépa, egy kisfej káposzta, 3 fej hagyma, 2 paprika (1 kápia és egy paradicsompaprika), só, bors, bazsalikom, kakukkfű, csombor, kapor, rozmaring, olaj és paradicsomlé, illetve ízesítőként 2-3 kanálnyi zakuszka és 1-2 kanálnyi chillei mártás.

Ebben az esetben a káposztaleveleket a társak - Hajni és Erika, a szárhegyi faluturizmus gazdasszonyai - előkészítették (én meg majd egy későbbi bejegyzésben ezt is leírom), a tölteléket pedig én raktam össze, én "csombolyítottam meg" a 70 db tölteléket is, és én is főztem meg a Hajniék bográcsában nyílt tűzön. Az árpakását szépen megpucoljuk és alaposan megmossuk, majd sós vízben félpuhára főzzük. A hagymát és a paprikát apró kockára vágva egy kis olajon megdinszteljük majd hozzáadjuk a gombát és zsírjára pirítjuk. Ha a gomba kihűlt, ledaráljuk a sárgarépával és a káposztával együtt, hozzáadjuk az előfőzött árpakását, megfűszerezzük és a káposztalevelekbe betöltjük. Ezután a bogrács alját kibéleljük káposztalevelekkel olymódon, hogy rakunk egy sor káposztalapit, majd rá a csombort és a kaprot, befödjük még egy sor káposztalevéllel, majd körbe az edény szélén szép sorba rakjuk a töltelékeket, a közepén lyuknak kell maradnia, mert ide kerül a vágott, minden erdélyi töltöttkáposzta elmaradhatatlan kísérője. Feltöltjük enyhén sós vízzel, majd amikor felfőtt hozzátöltünk még 2-3 dl olajat és amikor már majdnem puha a káposzta kb. félliternyi paradicsomlevet. Természetesen a töltelékeket szintén káposztalevéllel takarjuk be. Na most, tudom, hogy ez így túlságosan bonyolult elkészíteni családi méretekben, de ígérem rövidesen jelentkezem egy kisebb adaggal, sőt az adventben elkészítem a rizses változatát is. Viszont fontosnak találtam ezt így leírni, hogy nehogy elfelejtsem, hiszen mondanom sem kell, ezt is csak úgy érzésből dobtam össze azután mérve az adagokat, miután eldöntöttem, hogy miből mennyit teszek csak úgy szemre.
A káposztafesztről rengeteg fotó készült, hiszen fotózott Ági, Géza, Emese és én. Most következik, hogy az összes fotót egy könyvtárba mentsem, kiválogassam a legjobbakat és azok fognak felkerülni ide képes beszámolóként.

9 megjegyzés:

Edit (Esc) írta...

En a bojtosre szavazok!
Nem szeretem a diot, de mar ettem dios toltottkaposztat is...
Iszonyu kreativitas, lelemenyesseg kell a bojtos etelekhez, ugye?

sedith írta...

Hát, ez csakis finom lehet. Akkor mégsem kukoricakásás volt, hanem árpakásás.
"Arpacaşt" vettél hozzá? Kipróbálom egyszer én is! MAjd, amikor hozza Édesanyám a szárheygi káposztát!;):)

sedith írta...

Edit, én is ettem diós töltött káposztát egy vegetáriánus rendezvényen, még évekkel ezelőtt. És nagyon finom volt. Sőt, nekem van egy tökmagos változatom is. :)

sedith írta...

Ez gyors volt, Alíz! :) (De ezt már nem muszáj megjelentetned!:) )

Alíz, Erdélyből írta...

Edit: bizony, nagyon finom volt, a végén a pasik még azokat a káposztaleveleket is megették, amivel kitapétáztam a bogrács alját, illetve befödtem a töltelékeket.

Sedith: Jó, hogy szóba hoztad a kukoricakását, mert az is volt benne, csak épp kifelejtettem a receptből, de máris pótolom. Igaz viszont, hogy több volt benne az árpakása. Egyébként a karácsonyi rendes töltöttkáposztát egy ideje csak árpakásával készítem, mert ez az igazi, a hagyományos. A csak kukoricakásás változatot még nem próbáltam, de amint kipróbálom, rögtön beblogolom. Most viszont nem akartam csak azzal készíteni mert egyrészt az árpakásás változat az igazi, másrészt bármennyire nem a nyerés volt a tét, ez mégiscsak egy verseny volt és nem akartam kísérletezni. :) Majd próbáld ki és számolj be a tapasztalataidról.

Kiskukta írta...

Szerinted finom lehet ez savanyú káposztával is? Próbáltad már úgy? Mert én a húsot is mindig abba töltöm, édesbe nem szeretek tölteni, de ezt szivesen kipróbálnám, jól hangzik.

Alíz, Erdélyből írta...

Kiskukta: nagyon finom savanyú káposztával is, de akkor ne tegyél bele paradicsomlevet, mert a káposzta eléggé savanyú. És nem kell az edény aljára csombor és kapor sem, mert a savanyú káposzta fűszere eleve ez a két növény. Próbáld ki, majd számolj be róla, hogyan sikerült! :)

Kiskukta írta...

Épp ezért nem szoktam édesből főzni, mert nem szeretem benne a friss kaprot ( a szagától is rosszúl vagyok, csak savnyításra használom), de akkor savanyúban mindenképp kpróbálom.

Alíz, Erdélyből írta...

Kiskukta: Hajrá! És készitheted rizzsel is az árpakása helyett, a rizset viszont nem kell előfőzni.

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails