2010. március 29., hétfő

Zöldséges-kolbászos drob őzgerincben - húsvétra

A drob lényegében egy pástétomféleség, amit Erdélyben mind a magyarok mind a románok készítenek. Igazából nehéz lenne eldönteni, melyik népcsoport készítette előbb, de nem is ez a cél. Habár - a rossz nyelvek szerint - a magyarok a drob masszát betöltik a bárány oldalbordája mellé és töltöttbáránynak nevezik, a románok simán megsütik őzgerincben, vagy tepsiben. Lényeg, hogy mostanában mindkét változatát mindkét népcsoport egyformán készíti. A képen látható drob a hagyományosnak egy továbbgondolt változata, ugyanis a hagyományos hozzávalókat (bárány belsőségek) helyettesítettem más belsőségekkel, illetve megtoldottam maréknyi zöldséggel és két szál kolbásszal. Csudafinom lett így is, és arra gondoltam, beblogolom, hogy ha húsvétra netán valakinek megtetszik, elkészíthesse. Annál is inkább, mert nem mindenki szereti a bárányhúst, illetve a bárány belsőségeket, de drobot gyakorlatilag bármilyen belsőségből készíthetünk. Egyébként a drobnak egy másfajta fűszerezésű változatát Sedithnél is megtaláljátok, itt.

Hozzávalók: 50 dkg csirkemáj, 2 csirkecomb, 30 dkg csirkeszív és zúza, 1 sertésvese, 10 dkg füstölt szalonna, 2 fej hagyma, maréknyi zöldborsó, maréknyi kukorica, fél kaliforniai paprika, két szál cérnakolbász, 2 főtt tojás és 2 nyers tojás, 1 tejben áztatott zsemle, ételízesítő, 1 csokor petrezselyemzöld, só, bors, illetve ízlés szerint csombor, őrölt kömény, szerecsendió őrlemény, valamint 1 felvert nyers tojás a kenéshez.

A máj kivételével a többi húsfélét - csirkecomb, csirkeszív, zúza, sertésvese - enyhén sós vízben megabáljuk. A máj felét külön abáljuk meg. A füstölt szalonnát kiolvasztjuk, hozzáadjuk az apró kockára vágott hagymát, megdinszteljük, megszórjuk fűszerpaprikával, majd hozzáadjuk a máj másik felét és puhára pároljuk. A zöldborsót és a kukoricát külön főzzük meg enyhén sós vízben. Miután minden kihűlt, egy mély tálba rakjuk a kukoricát és a zöldborsót, illetve a kockára vágott kaliforniai paprikát. Hozzáadjuk a kockára vágott abált májat, az egyik csirkecomb húsát felaprítva, illetve a vesét hosszúkás szeletekre vágva, valamint a felkockázott főtt tojást. A másik csirkecombot, illetve az előző bőrét, és zsíros részeit, valamint a szalonnás zsírban párolt májat, illetve a szívet és a zúzát ledaráljuk és az aprított hozzávalókhoz adjuk. A tejben áztatott zsemlét kicsavarjuk és szintén ledaráljuk, vagy apróra morzsolva adjuk a húsfélékhez. Fűszerezzük sóval, borssal és apróra vágott petrezselyemzölddel, illetve ízlés szerint csomborral, őrölt köménnyel és szerecsendióval. Hozzáadjuk a két nyers tojást és az egészet jól összegyúrjuk.


Ezután kizsírozzuk az őzgerincet, vagy bármilyen hosszúkás formájú tepsit és beletöltjük a massza felét, belenyomogatjuk a két szál kolbászt és betakarjuk a massza másik felével. (Vigyázat, ez az adag két őzgerinchez elég, sőt.)

A drobot lekenjük a felvert tojásokkal - nem kell habosra verni, csak épp annyira, hogy a sárga keveredjen el a fehérjével - majd előmelegített sütőben szép pirosra sütjük.

Az őzgerinc formából kivéve szeleteljük, friss zöldséggel - zöldhagyma, hónapos retek - és citromszeletekkel, illetve egyéb zöldségsalátával melegen, vagy hidegen tálaljuk. Vigyázat, melegen eléggé nehéz szeletelni, várjuk míg egy kicsit hűl. Hidegen viszont, szép mozaikkos szeletek lesznek belőle. Igazából a húsvéti reggeliző asztal egyik fogása lehet.

Jó fakanálforgatást!

6 megjegyzés:

iri írta...

Hat en otthon (Felvinc,Feher megye),csak a toltott baranyt ismertem.Kesobb talalkoztam a "drobbal"

sedith írta...

Nahát, ma egyre gondoltunk!:) Nagyon jól néz ki a drobod, biztos isteni is lett!:) Én is írtam, hoyg sokféle változata létezik, még nekem sem lesz mindig egyforma!:)

Ottis írta...

Nagyon guszta!

Andi írta...

Nagyon jó ötlet! Guszta!!!

Alíz, Erdélyből írta...

Iri: gyerekkoromban nálunk is csak a töltöttbárány volt ismert. Asszonykoromban ettem először drobot román barátaimnál egy ortodox húsvétkor. DE mivel megszerettem, néha én is készitek.

Sedith: Igen, amikor el kezdtem irni, akkor láttam, hogy Te is beblogoltad a drobot. Aztán mivel az enyém más, úgy gondoltam folytatom, de megjegyzem, hogy Te már egy változatát beblogoltad. :)

Ottis, Andi: nem csak guszta, finom is. :)

Unknown írta...

Ezért oly'csodálatos, és színes Erdély, mert az egymás mellett élö népek (magyarok, szászok, románok )akkarva akaratlanul át vették egymástol a szokások egy részét.
Ez adja Erdély páratlan szépségét.

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails