2010. március 4., csütörtök

"Undok morrrzsolt kiborultál!"

Na, ez egy alaprecept lesz, illetve egy jó kis már-már feledésbe merülő levesbetét. Édesanyám szerint, ez a levesbetét jellegzetesen gyergyóremetei "találmány" és talán ezt igazolja a hozzáfűződő kis történet is. Történt ugyanis egy alkalommal, hogy a remetei menyecske késésben volt az ebédfőzéssel, de már ott tartott, hogy csak a húslevest kellett befőznie. A levesbetétnek szánt laskatészta - levestészta - is készen begyúrva várakozott, csak épp ki kellett volna nyújtani és szép vékonyra felvágni. Gondolt egyet és semmint vesződjön a nyújtogatással, metéléssel, vette a reszelőt és egy tiszta abroszra heves mozdulatokkal reszelni kezdte a tésztát. Azonban egy ügyetlen mozdulattal lerántotta az abroszt az asztalról és az összes reszelt tészta a földre borult. Ekkor kiáltott fel kétségbeesetten: "Undok morrrzsolt kiborultál!" Na szóval, mint már kiderült egy tésztaféleségről van szó, aminek az elkészítése nagyon egyszerű. Mellesleg vidékünkön morzsolt és reszelt néven ismerik.

Hozzávalók: 10 dkg liszt 1 tojás, csipetnyi só.







Elkészítése roppant egyszerű: a lisztet egy mély tálacskába szitáljuk, hozzáadjuk a csipetnyi sót és a tojást, majd kemény laska/levestésztát gyúrunk belőle. Vizet nem szabad hozzáadni! Ha kész a tészta, a nagylyukú reszelőn lereszeljük. Most utóbb annyit "csaltam", hogy miután meggyúrtam a tésztát, egy órára a hűtőbe tettem - könnyebb volt reszelni. Ha ezzel is kész vagyunk egy tiszta abroszon terítsük szét és hagyjuk keveset szikkadni mielőtt befőznénk vele a levest. De akár meg is száríthatjuk és papírtasakban tároljuk a felhasználásig. Nagyon finom levesbetét húslevesbe vagy zöldséges levesbe, de én leginkább a füstölt orjalevesben szeretem.

Jó fakanálforgatást!

4 megjegyzés:

sedith írta...

Na, az anyósom menüajánlatában éppen ez szerepelne, de nem levesbetétként, hanem köretként, ugyanis nálunk ez a házi tarhonya.:)
Van fenn iylen fotó a blogomon, ha kíváncsi vagy, megnézheted az anyumenük címkénél!:)

Névtelen írta...

Ez nálunk a reszelt, nagymamámnál ez volt a vezető levesbetét, ha nem volt épp házi laska, anyum is késziti, de én gyakrabban,mivel két kisgyerekem van. A húsleves ettől még finomabb lesz, persze más levesbe is szivesebben teszem, mint az üzleti szép laskát, ami még a levest is elrontja.
Házi tojás és házi lisztből készült reszeltnek isteni ize van. Magam is meglepődtem, amikor házi hozzávalókból készithettem először .Nem gondoltam volna hogy ekkora különbség van saját őrlésű és bolti liszt között.
Ildikó

Zsazsa írta...

Nagymamám is sokszor készített nekünk ilyet,juh túrós reszelt leves formájában, nekem egyik kedvenc levesem.
http://fozzunkvalamit.blogspot.com/2009/11/juhturos-reszelt-leves.html

Andici írta...

Szia Alíz, gratulálok a legújabb Erdélyi Konyhához, fiacskáim társaságában olvasgattuk a lapot. Már ki is néztem belőle pár receptet.

Nálunk ez a levesbetét csipetke néven szerepel. Jó, hogy eszembe juttattad, holnap nem kell laskát vegyek :)

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails