2009. augusztus 30., vasárnap

Almás torta


Az igazság az, hogy ezt a süteményt általában négyszögű tepsiben szoktam sütni. Az eredeti recept, amit az alfalvi Irénke barátnémtól kaptam, is süteményről szól, nem tortáról. Azonban a nyár elején vettem egy kapcsos kerek tortaformát és már nagyon ideje volt azt kipróbálni és erre a hét végi családi összejövetel kiváló alkalomnak ígérkezett. Gondoltam, elkészítem az Irénke-féle almást a kerek formában, lássuk, milyen lesz. Hát ilyen lett, mert nekem nem igazán van türelmem, meg kézügyességem a torták díszítéséhez, a lányom, aki viszont sokkal rátermettebb ilyen szempontból, megint valami mással volt elfoglalva. Hiába na, 15 évesen én sem dekkoltam az anyám szoknyája mellett, így hát megértem. Visszatérve az almáshoz, elmondható róla, hogy roppant egyszerűen és gyorsan készülő sütemény, kezdők is próbálkozhatnak vele, ha már némi jártasságuk van a piskótatészta készítésében. Ráadásul amellett, hogy nagyon finom, felszeletelve is egy fölöttébb mutatós, díszes sütemény.
A munka menete azzal kezdődik, hogy a tortaformát vastagon megkenjük margarinnal (közönséges Unirea margarint használtam), majd szépen sorjában belerakjuk a hasábokba szeletelt almát. Kb. így, ahogy a mellékelt képen látható. Ha teljesen betöltöttük a forma alját almával, egyszerű piskótatésztát készítünk és rátöltjük az almára. A piskótatészta készítésének legegyszerűbb változata: ahány tojás, annyi kanál cukor és ugyanannyi liszt. Ebben az esetben három tojásból készült. Vagyis szétválasztjuk a tojásfehérjét a sárgájától és külön tálakba tesszük, majd a tojásfehérjét csipetnyi sóval felverjük, illetve habosra kavarjuk a tojássárgát a hozzáadott cukorral. Majd a habosra kavart tojássárgához kanalanként adagolva felváltva hozzáadjuk a megszitált lisztet és a tojásfehérje kemény habját. (Lazán, óvatosan lentről felfele ívelő lassú mozdulatokkal kavarjuk a tésztához a tojásfehérjéből készült habot, hogy ne törjön össze!) Van, aki a biztonság kedvéért szokott hozzáadni késhegynyi szódabirkabónát is, de ha alaposan kikavartuk a tojássárgát és keményre felvertük a tojásfehérjét erre nincs szükség - legalábbis szerintem. De nemcsak szerintem, mert Wise Lady is ugyanígy vélekedik erről, meg is magyarázza, hogy miért tudományosan - érdemes elolvasni, tanulságos. Na szóval, amint kész a piskótánk, az almára töltjük és szép egyenletesen elsimítjuk rajta. Ezután betesszük a hideg sütőbe, bekapcsoljuk, vagy begyújtjuk a gázégőt és addig sütjük, míg szép aranysárgára sül a piskótánk. Vigyázat, mint említettem, nem kell előmelegíteni a sütőt, hideg sütőbe kell betenni, egyébként a piskótánk megsül és az alma nyersen marad! Amikor megsült a piskóta, tányért helyezünk föléje és egy jólirányzott, hirtelen mozdulattal megfordítjuk a süteményt úgy, hogy az almás fele kerüljön felülre, majd meglazítjuk a kapcsot és óvatosan levesszük a tortaformát a süteményről. Kb. így kell kinézzen megsülve, ha alaposan ki volt kenve margarinnal a tortaforma belseje. Míg hűl a süteményünk egy tasak vaníliás pudingporból és egy csapott kanálnyi kukoricakeményítőből (mert keményebb pudingot kell nyernünk a normálisnál) fél liter tejjel és 2-3 kanálnyi cukorral pudingot főzünk, belekeverünk még amíg meleg egy fél kocka margarint (kb. 10 dkg), majd kanalanként az almára halmozzuk. Na most nálam az történt, hogy a tortaforma méreteihez mérten a félliternyi tejből készült puding sok lett, ezért megpróbáltam pudinggal bevonni a tortát - ennyire sikerült, de akkor már eléggé álmos voltam és nagyon untam az egész konyhamalackodást. :)) Végül megszórtam tortadíszítékkel, mert nem volt csokoládém otthon, egyébként csokoládét szoktam reszelni a tetejére.

Hozzávalók: 2-3 nagy alma, 3 tojás, 3 kanál cukor, 3 kanál liszt, egy tasak vaníliás pudingpor, 2-3 kanál cukor, fél liter tej, csapott kanálnyi kukoricakeményítő, 10 dkg margarin, csokoládéreszelék, vagy tortadíszíték.



Jó fakanálforgatást! Kezdők is bátran próbálkozhatnak vele és lenyűgözhetik a családot a finom és mutatós süteménnyel. A siker garantált! (Azért sorolom a gyors és könnyű kategóriába, mert lényegesen gyorsabban készül el, mint általában a torták és egyszerűbb az eljárás is.)

6 megjegyzés:

M írta...

Ó, mennyi nagyszerűt írtál megint!

Wise Lady írta...

Mifelénk ezt a sütit almáskrémesnek hívják, szeletben sütjük, és a tetejére csokimázat húzunk.
De nagyon jó az ötlet, mert simán elmegy tortának.

Alíz, Erdélyből írta...

M.: csak azért, hogy legyen, amiből válogatni. :) S ha tudnád, hogy még mennyi kép hever a számítógép fiókjában feldolgozatlanul. Na de lassanként mindegyikre sor kerül.

Wise Lady: Nahát, almáskrémes! Menyire egyszerű, én csak az Irénke almásának neveztem mostanig, mert tőle tanultam a receptet, de ő sem tudta megmondani a nevét. Ő "másfajta almásnak" nevezte, mint mondotta azért, mert meglehetősen eltér a nálunkfelé hagyományosan porhanyós tésztából és reszelt alma töltelékkel töltött almástésztától. :)

Vicuska írta...

Ezt holnap meg is sütöm!!!

Alíz írta...

Vicuska: Kíváncsi leszek, ízlik majd? :)

Vicuska írta...

Isteni finom lett a torta, először kevésnek tűnt a cukormennyiség a krémbe, de bíztam Benned és nem dupláztam meg, egy kellemes, harmonikus, nem túl édes tortasütit élvezhettünk, ami kivétel nélkül mindenkinek ízlett. Nálam megnézheted a tortakészítés dokumentálását :) KÖSZÖNÖM!!!!

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails