2009. november 12., csütörtök

Paradicsompaprika karfiollal

Úgy tűnik, hogy ez az az év lesz, amikor valóban addig készítem a különféle befőtteket savanyúságokat, míg lehavaz. Eddig ugyanis csak mondogattam, hogy általában míg lehavaz, addig befőzök, most viszont valahogy úgy jött ki a lépés, hogy meg is teszem. Igaz, hogy szeptemberben sok olyasmi történt, ami egyaránt elemésztette az időmet és a pénzemet - pl. a lányom mandulaműtétje, iskolakezdés, stb. - és emiatt épp szeptemberben, amikor máskor gőzerővel befőzök, nem sikerült annyi mindent bepakolni a kamarába, mint általában szoktam. Többek közt emiatt maradt ki ez az igen finom savanyúság is, ami a családi toplistán előkelő helyet foglal el. De kicsit meséljek arról, hogyan is kereszteztem össze a karfiolt a paradicsompaprikával. Évekkel ezelőtt történt egy alkalommal, amikor épp paradicsompaprikát tettem el, hogy egy szűrőkanálnyi paprikát sehogyan sem tudtam a már tele üvegekbe beleszuszakolni, viszont a maradék nem töltött meg egy kisebb méretű üveget sem. Néztem, mit kezdjek vele, aztán felfeldeztem egy kisfej karfiolt a hűtőben. Nosza, kitaláltam, hogy sebtében meglobbasztom a karfiolt is és a paprika után "küldöm" a befőttes üvegbe, lesz ami lesz alapon, elvégre nagyon szeretjük a karfiolt. Ha meg kiderül, hogy nem ízlik ecetes savanyúság formájában, akkor legalább tudjuk, hogy ilyesmivel nem kísérletezünk a továbbiakban. Azonban az történt, hogy amikor éppen az az üveg került terítékre, amiben karfiol is volt, a családból mindenki a karfiolokat "vadászta". Sőt, nagy elégedetlenséget váltott ki, hogy csak egy üveggel volt, a gyermekeim meg is jegyezték: "máskor ebből többet kell eltenni". No azóta nem is teszek el paradicsompaprikát karfiol nélkül. Idén viszont az történt, hogy a "nagy befőzési szezonból" valahogy kimaradt ez a finomság és jóval Halottak napja után döbbentem rá: "jé, még nem tettem el karfiolos paradicsompaprikát!" Nosza, elszaladtam a szomszédban lévő aprózárba és nem kis meglepetésemre találtam mind paradicsompaprikát, mind karfiolt, de még kápiát is. Ráadásul még a régi, nyári árban! Hamarjában összekapkodtam egy zacskónyit mindhárom zöldségből és már el is volt döntve, mivel töltöm az estémet.

Hozzávalók: 2 kg paradicsompaprika, 1 kg kápia, 2-3 kisebb fej karfiol, szemesbors, babérlevél, 1,5 liter vízhez 1/2 liter 9 fokos besztercei borecet, 2 kanál só, 8-10 kanál cukor, kiaskanálnyi befőzőpor.
A karfiolt megmossuk, rózsáira bontjuk, a nagyobbakat kettőbe, vagy négybe vágjuk, majd 5-10 percre enyhén sós vízbe tesszük. Ezt azért kell, hogy a rózsák bugyraiban megbújt csimaszok, lárvák is előbújjanak, amit esetleg pucoláskor nem vettünk észre. Tapasztalatom szerint, szegény csimaszok nagyon nem szeretik a sós vizet, de én sem szeretem, ha "hús" kerül a savanyúságba. :)
A paprikát megmossuk, majd falatnyi cikkekre vágjuk.
Ha mindezzel megvolnánk, akkor elkészítjük a salátalevet és felforraljuk. A salátalébe általában nem szoktam beletenni a borsot és a babérlevelet, mert tapasztalatom szerint, ha az üvegbe tesszük a fűszereket a dunsztolás során annyira kioldódik a fűszer íze, hogy éppen jó. Ha forr a salátalé, egyszerre annyi adag karfiolt rakunk bele, amivel könnyedén elbánunk, és addig forraljuk, míg színt vált, vagyis míg még a roppanósságát megőrzi, de már nem nyers. Az előpárolt karfiolokat kiszedjük egy tálba, és ott várakoztatjuk egészen a rétegelésig.
Ekkor következhet a felszeletelt paprikafélék előfőzése, vagyis hasonlóan a karfiolhoz egyszerre annyit teszünk a fővő salátalébe, amennyivel könnyedén elbánunk. És csak addig forraljuk, míg színt vált! Nagyon vigyázni, mert pillanatok alatt szétfő a paprika, ha nem vesszük ki idejében a fővő salátaléből! Szóval, amint színt váltott egy adag paprika, rendre lehet szedni a befőttes üvegekbe - amiknek az aljára babérlevelet tettünk - és egy sor paprika után tegyünk egy sor karfiolt. Úgy osszuk el, hogy a paprikaréteg kb. akkora legyen mint a karfiolréteg, vagyis lényegében több paprika kell legyen az üvegben mint karfiol. Tapasztalatom szerint, az a helyes arány, ha a paprika dominál, mert így a karfiolunk is enyhén paprika ízű lesz, ami pedig határozottan a javára válik. Amint az üvegeink megteltek zöldséggel, a salátalevet újra felforraljuk - ekkor teszünk bele egy kis befőzőport is - és forrón az üvegbe töltjük. Ledugaszoljuk, majd szárazdunsztban hagyjuk kihűlni. Hús-, zöldség- és tésztanapon fogyasztható.

Jó fakanálforgatást!

6 megjegyzés:

sedith írta...

Én ismerem!:) Bár így együtt csak egyszer próbáltam eltenni, de úgy, hogy a paprikákat megtöltöttem karfiolrózsákkal. Nagyon nehezen tudtam belegyömöszölni az üvegekbe (hiába voltak nagyok) és a lét is mind megfestette a paprika, nem maradt olyan szép átlátszó, mint amit üzletben láttam. Azóta, nem tettem el együtt. Csak külön-külön. Karfiolt viszont nem tettem már vagy 3 éve és a paprikát is kihagytam néhány évig. Idén tettem újra.

iri írta...

Mi is nagy eloszeretettel fogyasszuk ezt a savanyusagot,igaz en harmadmagaval is teszem a paprikat,tudniillik uborkaval is parositom ugyhogy igy harom szin kerul a kantaba.

Alíz, Erdélyből írta...

Iri: jó az ötlet, lehet, hogy jövőre kipróbálom. :)

M írta...

Én is nagyon szeretem, bár még nem jutottam odáig, hogy én tegyem le. De van itt a faluban egy asszony, nagyon finom savanyúságokat csinál, tőle szoktam kapni. Ha jól emlékszem, karfiol, gyöngyhagyma, uborka és paprika (erős) van abban, amit kaptam már tőle többször.

sedith írta...

Én írtam ehhez a bejegyzéshez egy megjegyzést. Nem küldtem volna el? Azt írtam benne, hoyg én is ismerem ezt a savanyúságot és egyszer ki is próbáltam úgy hoyg karfiolrózsákkal töltöttem keg a paprikákat. De a leve megpirosodott a paprikától, nem lett olyan szép átlátszó, mint amit az üzletben láttam. Külön-külön szoktam eltenni, bár néhány évig egyiket sem tettem mostanában, idén viszont tettem el paprikát. :)

Alíz, Erdélyből írta...

M: hát nem semmi változat az sem, amit leírtál. Jó, ötletet adtál, de nem hiszem, hogy még találnék a piacon uborkát. :(

Sedith: Húúúú, szerintem már megint valamit bénáztam, mert határozottan emlékszem én is erre a bejegyzésedre. Nekem eszembe sem jutott, hogy esetleg megtöltsem a paprikákat karfiollal, mert egyébként sem szoktam egészben eltenni a paprikát. Mindig falatokra vágva teszem el, mert "mi így szoktuk". :)

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails