2011. május 30., hétfő

Tárkony télire

Tegyünk el tárkonyt télire, amíg tart még a tárkonyszezon, a múlt hét végén én is ezt tettem. Szerencsére segítségem is akadt szomszédasszonyom, Mária néni személyében, mert két hatalmas csokorral vásároltam és egyedül nem győztem volna megpucolni. Mi, itt Erdélyben nagyon sokféleképpen használjuk a tárkonyt a különféle ételek ízesítésére. Többek közt leveseket, gulyásokat, pörköltöket, paprikásokat, vadhúst fűszerezünk vele, de használjuk különféle mártásokhoz, szószokhoz, salátákhoz is. Minden része hasznosítható, a kellemesen pikáns ízű leveleit ecetben tesszük el, szárából pedig tárkonyecetet, vagy tárkonyolajat készítünk. Tartósítása nagyon egyszerű, minőségét évekig megőrzi.

Hozzávalók: tetszőleges mennyiségű tárkony, só és ecet.

Elkészítése: A tárkonyt megmossuk, majd a száráról leszedjük a leveleket és egy tálba rakva rétegesen sózzuk. Vagyis rakunk egy adag tárkonylevelet, megsózzuk, majd megint tárkonyt rakunk, stb. Miután a tárkonylevelek összeroskadtak - kb. 8-10 óra - tiszta üvegekbe rakjuk és annyi ecetet öntünk rá, amennyi ellepi. Miután a kamrába raktuk, egy-két nap múlva nézzük meg, és ha leapadt az ecet, töltsük utána. A szárakat apróbb darabokra vágjuk, szintén üvegbe rakjuk és ecetet, vagy olajat öntünk rá - saláták ízesítésére, vagy pácokhoz kitűnő.
Jó fakanálforgatást!

10 megjegyzés:

duende írta...

Köszi szépen, ez nagyon jó módszer. Nekem csak szárított tárkonyom szokott lenni fűszerként, de úgy nagyon sokat veszít az ízéből.

Alíz, Erdélyből írta...

Duende: ez a legjobb módszer a tárkony eltevésére. Egyszer én is kipróbáltam a szárított tárkonyt, de nem szerettem, mert nagyon sokat kellett az ételbe tenni ahhoz, hogy ugyanazt az ízhatást érjem el, mint az ecetessel. Így a legjobb, a mi családunk generációk óta így teszi el. :)

Adél írta...

Én is így szoktam eltenni,még idén nem tettem,de sor kerül rá:)

Kati írta...

Mi is szoktunk ugyanígy eltenni tárkonyt.

Anikó írta...

Alíz, kérdezném, hogy a lestyánt hogyan érdemes eltenni, elég-e csak lefagyasztani a megtisztított leveleket és szárat????Én így teszem el a zellerzöldet és gumót darabolva és a petrezselyemzöldet is. Idén van egy tő lestyánom a kertben, most ismertem meg, milyen csodafinom tőle minden leves:-)))

Alíz, Erdélyből írta...

Kati és Aleda: igen, ez a módszer általánosan elterjedt Erdélyben. :)

Anikó: a lestyán simán sóval eltéve őrzi meg leginkább az ízét, itt - http://fakanalforgato.blogspot.com/2009/07/lestyan-telire.html - találod. De lehet szárítani is, fagyasztva sosem próbáltam. :)

Messzenéző Minyon írta...

Hány százalékos az ecet? Esetleg természetes ecet (borecet?) Nem mindegy!

Alíz, Erdélyből írta...

Messzenéző Minyon: 9 fokos borecet, de szerintem legközelebb valami enyhébbel is ki fogom próbálni, mondjuk almaecettel.

Unknown írta...

Ecet nèlkül nem lehet eltenni? Nem hasznàlunk ecetet 😊

Alíz írta...

Ecet nélkül is el lehet tenni, csak nagyon sokat veszít az aromájából. Lehet szárítani vagy csak egyszerűen sóval rételve eltenni, de pont jellegzetes tárkony íze vesz el így.

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails