2009. augusztus 19., szerda

Legszebb magyar szavak a konyhában - felhívás mindenkihez, akinek édes az anyanyelve

Timusnál találtam ezt a felhívást, és mint a magyar nyelv keleti határainak őrzője azonnal lecsaptam rá. Miről is van szó? Azt hiszem egyszerűbb lesz, ha bemásolom ide, amit Timus írt, mert azt annál szebben úgysem tudnám megfogalmazni.
Tehát ez itt Timustól van: "2009 a Magyar Nyelv Éve, mondta ki a Balassi Intézet, és többek között indítottak egy szószavazó játékot, idézem:
"Kazinczy Ferenc személye, pályája és életútja egyet jelent a nyelvújítással. Az 1810-ben elindított nyelvújítási mozgalom mintegy 10.000 szóval gyarapította a magyar nyelvet. Kazinczynak köszönhetően csaknem 250 éve használjuk az elem, szellem, jellem, szobor, verseny, lég szavainkat. Születésének 250. évfordulója kiváló alkalom arra, hogy a Balassi Intézet a Magyar Nyelv Éve 2009 programsorozat részeként elindítson egy országos szavazást annak kiderítésére, vajon a 21. század embere melyik magyar szót szeretné megőrizni a következő 250 évre?"
A szoszavazo.hu -n lehet beirkálni a kívánságokat. A Balassi Intézet honlapján lévő beharangozó cikkben olvastam, hogy ez a fajta szószépségverseny nem újkeletű dolog. Kosztolányi 1933-ban összeállította az ő top 10-ét: láng, gyöngy, anya, ősz, szűz, kard, csók, vér, szív, sír.
Erről jutott eszembe, hogy talán lehetne specifikálni ezt a dolgot. Mik a legszebb, legjobb szavaink - a konyhában? Akár ősmagyar, akár jövevény, vagy tájjellegű, zöldség, gyümölcs vagy étel, eszköz vagy eljárásmód, írjuk össze!"

Timus úgymond saját belátásra bízta a legszebb 5-10 magyar szó összeírását, ezt azonban egy kicsit módosítanám annyival, hogy mindenki 5-10 legszebbnek vélt szavára kíváncsi vagyok, de különösképpen az M. és Réku szavaira. Most pedig következzenek az én legszebbnek minősített szavaim és naná, hogy kimondottan a székely "konyhanyelvből" vett szavakkal hozakodom elő, de csak azért, mert ígéretet tettem Bencédinek, aki stilisztika tanárom volt, hogy őrizni fogom a székely nyelvjárás szavait és ahányszor csak lehetőségem adódik, le is írom őket. Na ez egy ilyen lehetőség, s akkor íme a legszebb szavaim:

pityóka - burgonya, krumpli, ami a székelyek kedvenc zöldségféléje

hiripgomba - vargánya, a legfinomabb gomba, ami nálunk éppen most terem

bordáslaska - olyan száraztészta, amelyet szövésnél használatos bordán készítenek

laskasirítő - nyújtófa, menekülj előle! :)

sirít - nyújt, egyenget; pl. siríti a laskát

lapító - vágódeszka

fuszulyka - bab, ebből készül a "hangszerleves" :))

berbécsflekken - hímnemű birka húsából készült flekken

növendék tokány - borjúnál idősebb, de még nem felnőtt szarvasmarha húsából készült tokány

kokojza - áfonya, létezik piros és fekete változata, csudafinom dzsem, befőtt, de még "bogyós pálinka" is készíthető belőle. És a bogyós pálinkával koccintva el lehet mondani a legrövidebb székely pohárköszöntőt, ami így hangzik: "No!"

Erre én is aszondom: "No!"

16 megjegyzés:

M írta...

Ez nagyon jó ötlet! Eleget fogok tenni a kérésnek. Hétfőtől itt vagyok. Addig gondolkozom rajta. Aztán le is írom. :)
Addig is további szépeket és jókat! :)

timus írta...

:) Szuper a gyűjtés! És mennyi új dolgot megtudtam! Köszönöm, hogy részt vettél a játékban.

akkor ez a bordáslaska hasonlít a lúdgége tésztához?

Alíz írta...

M.: már alig várom. :)

Timus: köszi, köszi! Köszi a lehetőséget, és hogy felhívtad rá a figyelmet. Ez nagyon fontos dolog. A bordáslaska pedig azt hiszem hasonlít a lúdgége tésztához. :) Azért mondom, hogy csak azt hiszem, mert lúdgége tésztát nem láttam, de bordáslaska kb. egy cm hosszú spirál alakban mintázott tészta és valóban hasonlít bármilyen gégecsőhöz. :)

Mákvirág írta...

Brilliáns ötlet!!!!
Nagyon jó, izgalmas,érdekes!Töröm a fejem, hirtelen a szalmapityóka jutott eszembe s az, amit erre fele mondogatunk, annak, aki folyton csak "lepcseg" - a keze nem, de a szája az szaporán jár: "ülj le tokány, ne rotyogj!" Tokány= tokán :-))A flékenyhez (flekkeny, flékön, ki mit szeret jobban) mit szólsz? A nagy magyar hazában a fasírozott (fasírt) vagdalthús és nem pityókapirével eszik, az is biztos. Jó játék ez!

Mákvirág írta...

Hecserli, hecsedli...hát nem hangzik szépen ez a szó is? ...és a lekvár, ami belőle (csipkebogyó) fő...mennyei az is! Van egy másik elnevezése is a csipkebokor termésének, az inkább vicces, de aki evett már nyersen ebből a piros bogyóból, az biztos telitalálatnak fogja vélni a népi elnevezést és nem akad fenn az összetett szó első tagján (:-), annak pedig, aki még nem kóstolta nyersen a C vitaminban gazdag erdei csodát, annak minden várható "mellékhatást" megmagyaráz: seggvakaró. Lövétén - erdélyi falu - csak így használják, igaz ott a káposzta is "káboszta s a fakanál is "fakalán".

Alíz írta...

mákvirág: jók a kiegészítéseid. MIért nem írod le őket "kirakatban", mondjuk a Netlogodon?

timus írta...

mákvirág, hát ezen nagyon jót derültem, milyen szavak vannak! Nagyon ízes az erdélyi népnyelv, a hecsedlit már hallottam régebben is, gyönyörű szó! Egyébként a vagdalthúspogácsa nekem nem áll a számra, fasírt az, egyértelmű :).

Mákvirág írta...

Mondják,a nagyon jó ötletek, világmegváltó gondolatok mindig a lakás mellékhelyiségében, a "trónteremben" jutnak eszünkbe...megerősítem ezt,azzal hogy így "kattant" be nekem is a nudli népies neve,az angyalbögyörő, vagy székelyesen szólva, angyalbügyürű. Ízében is mennyei, nem?

Névtelen írta...

nekem a kedvenceim a söndörödik, böndörödik szavak. Pirikenagyi

nokedli írta...

nagyon jól tetted, hogy leírtad. nekem a fuszulyka a kedvencem;-)
a bordáslaska is nagoyn szép. a lúdgégetészta meg sztem nálunk a csigatészta, vagy nem?

mit szólnál hozzá, ha megkérnélek, hogy ha úgy adódik fotózd le? akár a többit is, ami nem egészen egyértelmü.

nokedli írta...

nagyon jól tetted, hogy leírtad. nekem a fuszulyka a kedvencem;-)
a bordáslaska is nagoyn szép. a lúdgégetészta meg sztem nálunk a csigatészta, vagy nem?

mit szólnál hozzá, ha megkérnélek, hogy ha úgy adódik fotózd le? akár a többit is, ami nem egészen egyértelmü.

Alíz, Erdélyből írta...

Nokedli: üdvözöllek nálam, örülök, hogy jöttél. :) A bordáslaskát szivesen lefotózom, meg akár a többit is, mert úgy tűnik nem egészen azt fedi. Hasonlit a csigatésztához, de sokkal apróbb. Kb. 1 cm hosszú és a olyan "csavarmentes", mint a csigatészta. :) De inkább lefotózom, mert úgy egyértelműbb. :)

nokedli írta...

nagyon kíváncsi vagyok. leírásod alapján gondolom olyan jó kis munka hosszú sötét téli estékre;-) amkor ugye a mezön nem lehetett dolgozni, tévé meg még ugye nem volt...

Alíz, Erdélyből írta...

Nokedli: igen, valóban hosszú téli estékre való munka a bordáslaska készitése. Hajdanán sem készitettek a gazdasszonyok ilyet minden vasárnapra, csak igen kiemelt nagy ünnepekre. Nagyanyámtól tudom, hogy pl. ez volt a lakodalmas húsleves levesbetétje, de a lagzi előtt legalább egy héttel már elkezdték a készitését és több asszony dolgozott vele. Nálunk azonban van egy magyar cég - úgy értem, magyar a tulajdonosa - és az készit ilyen laskát. Gyanitom, gépesitve, de édesanyám szerint majdnem olyan, mint a házi. Azt hiszem ebből fogok majd egy adagot lefotózni és kitenni a blogra. Egy kis türelmet kérek. :)

bodzablog írta...

Sziasztok :) Jókat derültem, míg végigolvastam a szógyűjtő játékotokat :) Eszembe is jutott, hogy mifelénk a fasírt már csak ,,labdapecsenye'' hogy van egy mondás a kacsára, miszerint: ,,kacsapicsapecsenye'' - már elnézést :)))) Bekattant hirtelen, hogy milyen finom a káposztás ,,cvekkedli'' és hogy ezer éve nem ettem ,,pacsni-t'', és hogy nagyon szeretem a másnapos ,,lebbencs'' levest. Tudom, hogy ezek nem székely szavak, bár a labdapecsenye nagyanyai ágon onnan ered, de remélem érdekesnek találtátok ezeket is.
Nem is baj, ha elővesszük ezeket a szavakat, és nem hagyjuk kihalni őket. Különben meg csodálatos örökségek, kár lenne értük.

Alíz, Erdélyből írta...

Bodzablog: csudajó szavakat küldtél! A "kacsapicsapecsenye" adta az ötletet, hogy közelebbről készítsek egy összesítőt a felhívásra érkezett kommentek szavaiból, oszt elküldöm a magyar akadémiának is mérlegeljék... :)))

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails