2011. július 12., kedd

Meggykompót

Nagyon szeretjük a meggyet legfőképp kompótnak és különféle desszertekben, érdekes, hogy nyersen nem igazán. Ezért ha csak tehetem, minden évben jelentős mennyiségű meggyet teszek el többnyire kompótnak vagy fagyasztva, de szoktam készíteni belőle szörpöt és dzsemet is, illetve konyakot, rumot vagy tiszta szeszt rátöltve likőr is készül belőle. Viszont kompótnak a legnagyszerűbb, és ha belegondolunk nincs is jobb, mint a hosszú, téli estéken meggykompótot kanalazni. A kompót készítését sem szoktam nagyon elcifrázni, lényegében ugyanazzal az eljárással készítem, mint a cseresznyekompótot.

Hozzávalók: 2,5-3 kg meggy, 2 l víz, 15-18 evőkanál cukor, fahéjdarabkák, fél kiskanál befőzőpor.

Elkészítése: A meggyet leszárazzuk, és folyó víz alatt alaposan megmossuk. Közben feltesszük a vizet főni a cukorral és néhány darabka fahéjjal, majd miután felforrt, rendre egy-két maréknyi meggyet forgatunk a forró szirupba. Csak addig tartjuk benne, amíg színt vált - figyeljünk, hogy ne repedjen meg a héja -, aztán szűrőkanállal tiszta befőttesüvegekbe szedjük. A műveletet addig ismételjük, amíg az összes meggy befőttesüvegbe kerül, majd mindegyik üvegbe még egy-két fahéjdarabkát szórunk. A sziruphoz hozzáadjuk a befőzőport, újra felforraljuk, majd az üvegekben lévő gyümölcsre öntjük. Forrón ledugaszoljuk és szárazdunsztban hagyjuk kihűlni.

Az eMpszi táplálkozási ajánlása szerint a kompótokat tésztanapon fogyasztjuk

Jó fakanálforgatást!

8 megjegyzés:

Adél írta...

Én is szeretem a meggykompótot,készítek is mindig,de hidegen teszem az üvegbe és vízben dunsztolom.Cseresznyéből viszont sosem készítettem.Igaz,nyersen se vagyok nagy rajongója:(

4Gyerek írta...

meggy is jöhet, cseresznye is.
de bekaptam a csalit.
címet nem figyelvén, nézem, hogy újból a blogspot vacakol, vagy hogy került a recepted a bloglistám élére. asszem agyilag nem pihentem ki magam az elmúlt időben.

Kati írta...

Mi is tettünk el az idén is, kompotot is, meg dzsemet is, nagyon szeretjük, viszont én nyersen is imádom amikor jó édesre meg van érve.

marisz57 írta...

Elnézést kérek, nem kötekedni akarok, de a kompót meg a befőtt között van egy apró különbség.
A tartósítószer nélküli és bármiféle dunsztolás nélküli, azonnali fogyasztásra szánt szirupban főzött gyümölcs a kompót.
Ha ebbe tartósítószert teszünk és száraz vagy nedves eljárással csírátlanítjuk, az befőtt.
Tehát te befőttet raktál el.

Alíz írta...

Kedves Marisz57: Nem szánom kötekedésnek én sem, de megjegyzésedre leginkább azt válaszolnám, amit egykori magyartanárnőm mondogatott: "szép a magyar nyelv, érdemes megtanulni". Ugyanis a Magyar Tudományos Akadémia Nyelvtudományi Intézete által kiadott Magyar értelmező szótár (2008-as kiadás) szerint a befőtt - "sűrű cukoroldattal feltöltött, befőzéssel tartósított gyümölcs". És itt a lényeg a "sűrű cukoroldaton" van, ami az én készítményemre egyáltalán nem jellemző. Ugyanezen kézikönyv szerint a kompót - "cukros, fűszeres lében főtt, húsételhez v. önmagában fogyasztott gyümölcs". És itt a "cukros, fűszeres lén" van a hangsúly, ami nem azonos a "sűrű cukoroldattal". Hogy közben bizonyos eljárással tartósítottam is, az én konyhámban előfordulhat, meg itt a Székelyföldön sok más háziasszonyéban, de ettől függetlenül, amit elraktam télire az még mindig kompót és nem befőtt. Egyébként, örülök, hogy jártál nálam, szívesen látlak máskor is, ha pedig nyelvhelyességi kérdések érdekelnek, szíves figyelmedbe ajánlom a Hejje Sírás blogomat, amit néhány kollégámmal működtetek. Lefele görgetve a jobboldali sávban megtalálod.

marisz57 írta...

Kedves Aliz!
Az én '82-ben kiadott értelmező szótáram ugyanezeket írja. Egyetértek a volt magyartanárnőd mondásával is. Az én kedves magyartanárom arra bíztatott, hogy egy szó értelmezésénél próbáljuk megkeresni a szó eredetét. A befőz szó határozói igekötője szerintem utalás a betárolásra, beraktározásra. Hisz beteszem az üvegbe, beteszem a kamrába. Úgyis mondjuk, hogy meggyet teszek el, és ekkor mindenki tudja, hogy valami módon tartósítani kell. Ezért szerintem nem a cukoroldat sűrűsége a mérvadó, hanem az az eljárás, amitől eltartható lesz.
Tehát ugyan kompótot teszel el nyáron, de befőttet veszel elő télen.Én így okoskodtam. Bekukkantottam a másik blogodba is, érdemesnek tartom elolvasásra, majd sort kerítek rá.Üdvözlettel:marisz57

Alíz írta...

Kedves Marisz57: örülök, hogy ismét jöttél. :) Támadt egy ötletem: tétessünk igazságot profikkal. Július 30-án egy rendezvény keretében - amelynek én vagyok a sajtószóvivője - találkozom világbajnok mesterszakácsokkal és megkérdem őket mi a véleményük erről a témáról. Illetve támadt még egy ötletem - amennyiben Te is egyetértesz ezzel - bocsássuk a "kompót versus befőtt" kérdést közvitára a gasztroblogvilágba, illetve a Hejje Sírás blogon az újságírók körében. Őszintén szólva, nagyon felcsigázta az érdeklődésemet, pontosabban olyannyira, hogy tisztán szeretnék látni benne. Igazából, ha olvasom a saját véleményem, akkor azt mondom, nekem van igazam, de ha a Te utóbbi fejtegetésedet olvasom, akkor is azt mondom, hogy neked van igazad. Lássunk tisztán ebben a kérdésben! Mit szólsz hozzá?

marisz57 írta...

Kedves Aliz!
Nem gondoltam, hogy szelet vetek befőzés ügyben. De jó ötletnek tartom a hó végi találkozón és egyéb helyeken rákérdezni.
Valójában azért keresem mostanában a befőzésről a blogbejegyzéseket, mert befőzőautomatát szeretnék venni és tájékozódni akarok, hogy mennyire ismerik mások. Eddig egyetlen blogban sem találtam róla semmit.
Olvastam, hogy Wiselady és családja volt a vendéged. Én is nagyon kedvelem őt, internetes tanítóm.
Kellemes időtöltést kívánok a hó végi rendezvénye. Üdvözlettel:marisz57

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails