2011. július 1., péntek

Bodzapezsgő

Lehet, hogy máshol már rég elvirágzott a bodza, de nálunk még mindig virágzik, így nekem is sikerült összehoznom néhány bodzás finomságot. Többek közt azt a bodzapezsgőt, ami a fenti képen látható, illetve azt a bodzaszörpöt, ami 4gyerek receptjéből ihletődött, és a következő bejegyzésben lesz olvasható. De készült egyéb is, ami rendre megjelenik majd. A bodzapezsgő receptjét egy nagyon régi szakácskönyvből vettem, ami édesanyám könyvtárában volt, a címét és szerzőjét is elfelejtettem már, sajnos anyu sem tudott részletekkel szolgálni, mivel - mint mondta - a könyvet kölcsönadta valakinek, aki aztán nem hozta vissza. Kár érte, mert nagyon sok jó ital volt benne, és szívesen lapozgatnám most is. Lényeg, a lényeg, hogy ezt a bodzapezsgőt ezzel a recepttel már évtizedek óta készítem, kívülről tudom, így a könyv sem kellett az elkészítéséhez. Ja, és azért pezsgő, mert szénsavas, de a "buborékokat" természetes anyagból "készítettem", vagyis a benne lévő élesztőtől keletkezik az érés során. S mivel egy zacskónyi bodzavirágot szedett Anett unokahúgom, úgy gondoltam, hogy "egy mocskolással" elkészítem 4gyerek bodzaszörpjét is olyan időszakra, amikor nincs bodzavirág, de ez a következő bejegyzés témája.
Hozzávalók 1 tízliteres befőttes üveghez: 10-12 bodzavirág, 1 kg cukor, 1,75 dkg élesztő (fél kocka élesztő), 10 g citromsav, 1 citrom.

Elkészítése: A cukrot, a citromsavat és az elmorozsolt élesztőt beletesszük a tízliteres befőttes üvegbe, feltöltjük háromnegyedéig vízzel, majd egy fakanállal addig kavargatjuk, míg feloldódik a cukor. Ezután beletesszük a tiszta "civilizációmentes" környezetből szedett bodzavirágot - megmosni sem kell! - és a karikára vágott citromot, majd annyi vizet öntünk még hozzá, hogy maradjon kis hely az erjedésnek is. Meleg helyen - de nem napon! -, időnként megkavargatva érleljük 2-3 napig, majd gumicsővel leszívjuk és fogyasztásig üvegekben tároljuk hűvös helyen. Az élesztőtől szénsav keletkezik és kellemesen pezsgős lesz az ital, amúgy nem tartalmaz alkoholt. Ha kicsivel tovább érleljük, akkor viszont elindul az alkoholos erjedés és bodzabor lesz belőle - az is finom.

Az eMpszi táplálkozási ajánlása szerint étkezők tésztanapon fogyaszthatják.

Jó fakanálforgatást!

6 megjegyzés:

Jutka írta...

Na ezt még sosem hallottam, biztosan jó íze van :)
Egészségedre!

Wise Lady írta...

Épp most hoztam fel a pincéből a bodzapetsgőt :) 1 hónapot érleltük.
Koccintsunk! :) Egészségünkre!

martinelli írta...

Én hallottam róla, de sosem próbáltam. Viszont most vettem észre, hogy még van a hűtő mélyén egy 2 litres flakon bodzalé. Azt már kb 1 hónapja tettem be, és elfelejtettem. Azóta már pezseg rendesen.

Alíz írta...

Jutka: nagyon finom valóban. :)

Wise Lady: Egészségünkre! :)

Martinelli: próbáld ki, nagyon finom. :)

Petra írta...

Nahát, erről még nem hallottam, de nagyon jó ötlet.
Más: Köszönöm, a blogomra írt kedves szavaidat, nagyon jól esett!

Alíz írta...

Petra: próbáld ki majd alkalomadtán. A blogodra írt kedves szavakat megérdemelted, valóban különlegesnek tartom a reneszánsz ételeid miatt.

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails