2011. augusztus 29., hétfő

Szárított vargánya

Az utóbbi időkben többen is érdeklődtek tőlem: honnan szerzem be a szárított vargányát, vagy ahogy Székelyföldön mondják a szárított hiripet? Mondtam, kétféle módon: vagy magam szedem a vargányát az erdőben (de erre sajnos egyre kevesebb az időm), vagy megvásárolom a Gombakirálytól. Lényeg, hogy mindkét esetben magam szárítom meg. Na, erre aztán kérdezték: igen, de, hogyan? Mire mondtam: hát úgy, ahogy édesanyámtól tanultam. S aztán innen következett megint egy hosszas magyarázat. Summa summarum, eldöntöttem, jobb, ha írok a vargánya/hirip szárításáról egy bejegyzést, mert itt elérhető lesz mindenki számára, és igazán nem annyira ördöngős munkálat, hogy bárki ne tudná megcsinálni.

Hozzávalók: tetszőleges mennyiségű vargánya vagy hiripgomba, ha így jobban tetszik.

Elkészítése: A vargányát, ha saját kezűleg szedjük, akkor a földes részétől már az erdőn megtakarítjuk, és tisztán tesszük a kosárba. (Ez nem csak azért szükséges, hogy ne cipeljünk haza egy rakás földet, amit úgyis ki kellene dobnunk, hanem azért is, mert a tönkről levágott részekből újabb micélium fejlődik, és ezzel megalapozzuk a jövő évi gombatermést is. Legalábbis erre tanított mindig édesapám kisgyerekkoromtól.) Ha piacon vesszük, és a nem szakszerű szedés miatt földes a szára, éles késsel óvatosan levágjuk a földet róla. (Ha van kertünk, akkor ezeket a levágott részeket elszórhatjuk a fák tövébe, sose lehet tudni, hátha jövőre gomba terem ott.) Ha netán kukacos lenne - előfordulhat - akkor a kukacos részeket is kivágjuk belőle, majd nedves szivaccsal áttörölgetjük a gombát. Figyelem, mosni nem szabad, mert ez a gomba gyorsan megszívja magát vízzel, és majd nem szárad meg, hanem megrohad! Ezután félujjnyi vastag szeletekre vágjuk, majd az egészet ráterítjük egy tiszta abroszra. Szellős helyen, de nem tűző napon napjában többször is átforgatva megszárítjuk. Ezután papír- vagy vászontasakba rakjuk és felhasználásig abban tároljuk. Felhasználás előtt kiáztatjuk, vagy előfőzzük.

Tipp: A gombaszeleteket nem túl szorosan cérnára fűzve is száríthatjuk. Nagyanyám mindig így csinálta, nekem már nem igazán van időm fűzögetni.

4 megjegyzés:

4Gyerek írta...

pedig a Nagyanyád módszere a tutibb. startból kicsivel több időt igényel, de utána semmi gond vele. nem kell mindig homlokra csapni, hogy jajjistenem, meg kő forgatni az abroszon a cuccost.
amúgy tényleg nem nagy ördöngösség. aki meg tömbházban lakik (mint én gyerekkoromban), netán semmi terasszal vagy épp északra nézővel (mint nekünk), annak símán a fűzögetős verzió a befutó. nap se kell, csak száraz konyha és működik (nekem meg most sem saját szedésből, sem Gombakirálytól sajna nincs)

Vicuska írta...

Édesapád bölcs ember volt!!!! Köszönöm a hasznos tippeket :)

Molnár Péter írta...

Én teljesen másképp csinálom és mégis működik! A vargányát nekem házhoz hozzák, közel lakunk az erdőhöz, szinte már az erdőben lakunk :). A vargányát megmosom, sőt, ha kukacos, még egy kicsit áztatom is, így kijönnek belőle. Ujjnyi vastagra(kb 15 mm) vágom, és a napon szárítom egy kb 2 négyzetméteres szúnyoghálón, ami nem ér le az asztalra, mert keretre van feszítve. A napon teljesen kiszárad a gomba, nem rohad meg egyáltalán, és kb 3-4 nap alatt teljesen száraz. Utána nagy befőttesüvegbe rakom, mert ha zsákba raknám, az egész házban terjengene az illata. Van már 3 éves vargányám is a spájzpolcon, és semmi baja.

Alíz írta...

4gyerek: egyetértünk, valóban tutibb a nagyanyám módszere, de ehhez nekem már sem időm, sem türelmem. De ha kimegyek a teraszra, látom, ott a gomba és megforgatom - nem nagy ügy.

Vicuska: valóban bölcs ember volt édesapám, sajnos, hogy már csak volt.

Molnár Péter: ez az én blogom és csak a személyes tapasztalataimról tudok hitelesen írni. :) Nekem ez a módszer vált be és ezt használom. A kukacos gombát eleve nem vágom fel, hanem kidobom. Másrészt, ezt a módszert nagyanyámtól, szüleimtől örököltem és érdekes módon mindig felhívták a figyelmem rá: a gombát nem szabad napon szárítani, mert nem aszaljuk, hanem szárítjuk. Semmi okom kételkedni abban, ami bevált... Ön pedig nyugodtan - tőlem függetlenül - közzé teheti a saját módszerét, tapasztalatát a saját blogján. Biztosan lesznek olyanok, akiknek az a módszer jobban fog tetszeni, mint ez.

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails