2011. szeptember 6., kedd

Zakuszka fejtett babbal

A mi családunkban minden kétséget kizáróan ez a legnépszerűbb változata a zakuszkának. Amúgy ezt is többféle változatban készítem: van, amikor a babot ledarálom és úgy adom a többi zöldséghez, van, amikor csak felét darálom le, a többit szemesen hagyom, stb. Magyarán, a hangulatom hordozza, hogy éppen milyen készüljön. Utóbb olyan kedvem volt, hogy tettem bele kevés padlizsánt is, de jelzem, nem mindig szoktam és nem föltétlenül kötelező. Ez egy ilyen zakuszka lett.

Hozzávalók: 0,5 l olaj, 0,5 kg hagyma, 0,5 kg sárgarépa, 1-2 csípős paprika, 1,5 kg kápiapaprika, 1,5 kg paradicsompaprika, 1 kg padlizsán, 1,5 csésze fejtett bab, 1-1,5 l paradicsomlé, só, ízlés szerint, 1 kiskanálnyi szemesbors, 2-3 babérlevél, cukor, ízlés szerint, 1 kiskanálnyi befőzőpor.

Elkészítése: A fejtett babot enyhén sós vízben előfőzzük annyira, hogy a babszemek még roppanósak maradjanak. A kápiapaprikát és paradicsompaprikát megmossuk, majd a sütő rácsán megsütjük. Ahogy rendre sül a paprika, mély tálba tesszük és sóval meghintjük, hogy majd könnyebben lehúzhassuk a héját. A padlizsánt lehetőleg szénen, ennek hiányában a gáztűzhelyre tett sütőlapon megsütjük. Ha a zöldségek megsültek, mind a paprikának, mind a padlizsánnak lehúzzuk a héját. A paprikát csíkokra vágjuk, a padlizsánt pedig pépesre zúzzuk. Ezután megtisztítjuk a hagymát és a sárgarépát, majd az előbbit ledaráljuk, utóbbit a nagylyukú reszelőn lereszeljük. Miután a hagymát és a sárgarépát megdinszteltük és már a fazékba tettük a paprikát és a padlizsánt is, hozzáadjuk az előfőzött babot, a paradicsomlét, a fűszereket, majd addig főzzük, amíg az olaj feljön a zöldségkrém tetejére. Végül belekavarjuk a befőzőport, forrón üvegekbe szedjük, ledugaszoljuk és szárazdunsztban hagyjuk kihűlni.

Tipp:

* Van, aki fejtett bab (zsenge bab) helyett szárazbabot tesz a zakuszkába. Kóstoltam ilyet, nem rossz, de nekem a fejtett babos változat inkább ízlik.
* A fejtett babot minden esetben jó előfőzni, egyébként igen hosszúra nyúlik a főzési idő.
* Vigyázzunk, ne főzzük el a babot, ellenkező esetben, amikor a zakuszkába tesszük, szétfő. A babos zakuszkának márpedig az a lényege, hogy legyen benne egy-egy babszem.

Jó fakanálforgatást

7 megjegyzés:

martinelli írta...

Ez a kedvencem és a gombás. A padlizsánost is imádom, de abból csak keveset tudok enni.
Kedves Alíz, írtam neked két levelet is, de válasz nem jött.

Bianka írta...

Bármilyen formában isteni

Kati írta...

Mi is héten készülünk zakuszkát(nálunk givecset:))főzni, nagyon szeretjük, nálunk is paszullyal meg vinettával szokott készülni.

babette írta...

Jajj Alíz! Ez annyira guszta! Szinte érzem, ahogy a pirítós és a babos kence összeolvad a számban. Bár én még életemben nem kóstoltam babosan:)

Alíz írta...

Martinelli és Bianka: ezzel én is így vagyok, vagyis nálam a sorrend: babos, gombás, padlizsános. :)

Kati: mondtam már néhányszor: nincs új a nap alatt. Ráadásul nem ez lenne az első étel, amit kísértetiesen hasonlóan készítünk. Ami ugye nem meglepő, tekintve a köztünk lévő távolságot. :)

Babette: talán elérkezett az ideje, hogy tegyél egy próbát? :) Amúgy Isten hozott nálam, szívesen látlak máskor is. :)

Gerdi írta...

Én ma főztem babos zakuszkát, Anyósom áldásos segítségével:-)
Alíz, nézz be hozzám, légy szíves, meg szeretnélek ajándékozni egy díjjal, hálából a sok finom otthoni ízért !

Alíz írta...

Gerdi: köszönöm szépen a díjat. Tegnap este járta nálad, láttam a ketchupot és a zakuszkát is, örülök, hogy tetszenek a receptjeim, annak még inkább, hogy okosan használod őket, a családod ízléséhez igazítva. :)

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails